Załatwianie skarg i wniosków

Nasza ocena:

5
Pobrań: 112
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Załatwianie skarg i wniosków - strona 1 Załatwianie skarg i wniosków - strona 2 Załatwianie skarg i wniosków - strona 3

Fragment notatki:

Załatwianie skarg i wniosków. Jako podmiot uprawniony do składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, samorządu terytorialnego i organizacji społecznych wskazuje się:
- każdego
- organizacje społeczną, zawodową, samorządową, spółdzielczą, stowarzyszenie - mogą wnosić w interesie własnym, innej osoby za jej zgodą i w interesie społecznym, działając w celu ochrony wszelkich interesów prawnych lub faktycznych, jednostkowych lub interesu społecznego, co znamionuje skargę powszechną
- są dopuszczone podmioty pośredniczące we wniesieniu skargi lub wniosku - organy masowej informacji, tj. redakcje prasowe, radiowe, telewizyjne, organizacje społeczne podejmujące się roli interwencyjnej
- w przekazaniu skarg i wniosków mogą pośredniczyć posłowie, senatorowie, radni.
Skarga (wniosek) mogą być wniesione na piśmie, telegraficznie, dalekopisem, ustnie do protokołu, poczta elektroniczną. Wymagania formalne - niezbędne są dane o podmiocie wnoszącym (imię, nazwisko, adres osoby fizyczne, nazwa organizacji), w dowolnej formie może być wyrażona treść. Skardze lub wniosku musi być ustalony ich podmiot. Gdy złożymy skargę (wniosek) ustnie do protokołu w trakcie terminów ich przyjmowania można od razu doprowadzić do określenia przedmiotu skargi w protokole, w którym poza danymi porządkowymi powinien być opis sprawy. Gdy wnosimy w innej formie wówczas należy wezwać osobę wnoszącą do złożenia w terminie 7 dni wyjaśnienia lub uzupełnienia odnośnie do ich przedmiotu. Redakcje środków masowej informacji mogą: - albo pośredniczyć technicznie w przekazywaniu skarg (wniosków) korzystając z uprawnienia do żądania zawiadomienia o ich załatwieniu, - albo materiały publikacji prasowej potraktować jako skargę (wniosek) przesyłając artykuły, notatki, wiadomości prasowe do właściwego organu. Przesłanie takiego materiału powoduje wszczęcie postępowania i związany z tym obowiązek zawiadomienia redakcji o załatwieniu skargi (wniosku).
Podobną rolę w przekazywaniu mogą spełniać organizacje społeczne. Postępowanie jest wszczynane wyłącznie na skutek wniesienia skargi (wniosku). Postępowanie to nie może być wszczęte z urzędu. Skargi anonimowe nie dają podstaw do wszczęcia postępowania skargowego. Badanie treści skargi ma miejsce już po wszczęciu postępowania i może wskazać na konieczność uzyskania od osoby skarżącej dodatkowych wyjaśnień lub uzupełnienia treści skargi w celu dokładnego ustalenia jej przedmiotu.
Cztery przypadki, w których skarga kwalifikuje się do odrzucenia:
1. jej przedmiot wykracza poza zakres spraw skargowych- nie dotyczy dziedzin działania organów władzy publ. lub zadań z zakresu adm. publ. zleconych organizacjom lub instytucjom społecznym
2. skarga nie jest wyrazem woli skarżącego, bo nie ma on zdolności do jej wyrażenia i popierania


(…)

…) następuje w ramach postępowania skargowego, a załatwienie sprawy może wymagać stosowania zupełnie innych przepisów materialnych lub procesowych. Załatwienie skargi (wniosku) pod względem proceduralnym następuje przez przygotowanie danych o rozstrzygnięciach, które powinny być zamieszczone w zawiadomieniu. Załatwienie zaś sprawy, której dotyczyła skarga (wniosek) może mieć zróżnicowaną formę - polecenie
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz