ZAKRES NATCHNIENIA Natchnienie wyrazowe Natchnienie obejmuje wszystkie czynności hagiografów i całą treść Ksiąg świętych. Należy więc przyjąć, że rozciąga się też ono na wszystkie pojedyncze słowa (mimo, ze Duch Święty ich nie `dyktował') Dobór słów i styl jest dziełem człowieka, które w różnym stopniu podlega natchnieniu (w zależności od umiejętności człowieka i funkcji historiozbawczej danych słów).
Natchnienie cytatów i źródeł W NT jest bardzo wiele cytatów ze ST (z Septuaginty). W obu Testamentach są także cytaty spoza Pisma świętego (np. Tyt 1,12). Należy przyjąć, że tekst staje się natchniony dzięki zacytowaniu go w Piśmie świętym (bo oczywiście źródło danego tekstu nie jest natchnione) Natchnienie Septuaginty Problem natchnienia Septuaginty pojawił się już w starożytności ze względu na poważanie jakim cieszyła się ona wśród Żydów z diaspory i chrześcijan. Św. Augustyn i Kościół Wschodni przyjmują, że jest ona natchniona. Niektóre teksty (Tob, Syr) znano tylko z Septuaginty, a dopiero później zostały one odnalezione w oryginale hebrajskim. Należy przyjąć, że Septuaginta jest natchniona w Księgach, które powstały w oryginale po grecku (Mdr, 2 Mch) oraz w Księgach, które zachowały się tylko po grecku (bo ich hebrajski oryginał zaginął) (Jud, 1 Mch)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)