To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Internacjonalizacja - co to? - uj. dynamiczne i uj. statyczne Internacjonalizacja - działanie gospodarcze podejmowane przez przedsiębiorstwa za granicą. Ujęcie dynamiczne - rozważa się podejmowanie działań za granicą przez firmę jako proces składający się z kilku etapów, na który oddziałują różne czynniki sprzyjające i hamujące rozwój internacjonalizacji
Ujęcie statyczne - działania za granicą określa się za pomocą wskaźników , które mają
informować o stopniu intensywności tych działań.
(np. wielkość inwestycji i majątku za granicą)
Grupy teorii internacjonalizacji Grupy teorii internacjonalizacji starają się opisać i wyjaśnić genezę i dynamikę oraz
pogrupować i sklasyfikować różne motywy ekspansji zagranicznej firm:
teorie makroekonomiczne
mikroekonomiczne
eklektyczne
Główne motywy internacjonalizacji MOTYWY INTERNACJONALIZACJI (wg rodzaju korzyści) rynkowe
kosztowe (możliwość osiągnięcia korzyści skali)
zaopatrzeniowe (importowe - np. korzystne różnice cen surowców)
polityczne (np. zachęty dla inwestorów, ulgi podatkowe)
INNE MOTYWY: Zewnętrzne - mają podłoże w sytuacji na rynku krajowym i międzynarodowym oraz w otoczeniu (poza firmą) Wewnętrzne - wynikają z aktywów wewnętrznych firmy , jej zasobów i świadomości zarządzających
Przyczyny międzynarodowienia PROAKTYWNE (push „pchania”) - mają źródło w świadomości, inicjatywie i dynamice kierownictwa firmy REAKTYWNE (pull „ ciągnięcia) - wywodzą się z czynników oraz zmian w otoczeniu
krajowym i międzynarodowym firmy, związane z reakcją kierownictwa wywołaną
sygnałami zewnętrznymi
Orientacja międzynarodowa przedsiębiorstwa Orientacja międzynarodowa przedsiębiorstwa to zespół postaw kierownictwa
przedsiębiorstwa wobec problemów międzynarodowienia. Swego rodzaju filozofia
odnosząca się do aktywności firmy na rynkach międzynarodowych. Rodzaje orientacji międzynarodowych (ze względu na znaczenie rynków zagranicznych w strategii przedsiębiorstw ) Etnocentryczna - przedsiębiorstwo dopiero rozpoczyna działanie za granicą.
Praktyka i doświadczenie z rynku krajowego mają znaczenie uniwersalne (można je transferować za granicą).
Rodzimi specjaliści są bardziej godni zaufania niż obcokrajowcy.
Krajowe normy postępowania i kultura mają wyższość nad zagranicznymi.
Struktura organizacyjna firmy jest kompleksowa i rozbudowana w kraju (dominująca centrala) - mało rozbudowana za granicą.
(…)
… lokalizacji (przedsitawicielstwa) - eksport i jego odmiany, handel wymienny, przekazanie licencji, franchising, kontrakt menedżerski
wymagające instytucjonalnej lokalizacji - inwestycje kompleksowe, filie handlowe, zakłady produkcyjne i montażowe
Czynniki determinujące wybór kanałów dystrybucji na rynkach zagranicznych
wewnętrzne (w przedsiębiorstwie) - np. wielkość przedsiębiorstwa i charakter…
…
Uwarunkowane sposoby zapłaty:
inkaso dokumentowe
inkaso gotówkowe (a vista)
terminowe (akceptacyjne)
towarowe
gwarantowane
spedytorskie
z instrukcją telegraficzną
akredytywa dokumentowa:
akredytywa odwołalna i nieodwołalna
potwierdzona i niepotwierdzona
odnawialna i nieodnawialna
przenośna i nieprzenośna
płatna z góry i płatna z dołu
zaliczkowa i całościowa
Formuły handlowe
Wykorzystanie formuł handlowych zależy od woli stron umowy i powinno być zaznaczona w umowie, odnoszą się one tylko do określonej relacji między sprzedawcą, a kupującym.
Formuły handlowe Incoterms:
Grupa E: EXW
Grupa F: FAS, FOB, FCA
Grupa C: CFR, CIF, CPT, CIP
Grupa D: DAS, DES, DEQ, DDU, DDP
Rodzaje cen produktu eksportowanego
cena standardowa
cena zróżnicowana
cena dychotomiczna
Podejścia zróżnicowania przekazu promocyjnego…
… infrastruktury medialnej
Struktury organizacyjne
Struktury organizacyjne przedsiębiorstw działających na rynkach zagranicznych:
struktura funkcjonalna - najmniej złożona
struktura z wykorzystaniem kryterium produktowego struktura z wykorzystaniem kryterium geograficznego
struktura macierzowa - oparta na co najmniej dwóch kryteriach kompetencyjnych, niejako zachodzących na siebie
Można zauważyć, że wraz…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)