Zadłużenie publiczne w gospodarkach rynkowych

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 833
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zadłużenie publiczne w gospodarkach rynkowych - strona 1 Zadłużenie publiczne w gospodarkach rynkowych - strona 2 Zadłużenie publiczne w gospodarkach rynkowych - strona 3

Fragment notatki:


ZADŁUŻENIE PUBLICZNE WE WSPÓŁCZESNYCH GOSPODARKACH RYNKOWYCH SPIS TREŚĆI Wstęp Rozdział I: Istota długu publicznego Rodzaje długu publicznego Przyczyny powstawania Rozdział II: Zaciąganie długu publicznego Pożyczki publiczne Zarządzanie długiem Rozdział III: Ograniczenie poziomu długu publicznego Podsumowanie Bibliografia WSTĘP Państwo realizuje swoje cele między innymi za pośrednictwem budżetu państwa. Budżetem państwa jest plan finansowy, który planuje dochody i wydatki rządowe związane z realizacją przyjętej polityki społecznej i gospodarczej. W momencie zatwierdzenia planu finansowego, kiedy staje się on aktem prawnym, umożliwia on organom wykonawczym jego realizację tzn. gromadzenie dochodów oraz dokonywanie wydatków.
Nas interesuje proces gromadzenia dochodów a dokładniej mówiąc jeden z elementów dochodów budżetowych ale o tym za chwilę.
Ponieważ dochody budżetowe są bardzo różnorodne istnieje ich klasyfikacja: na ekonomiczne, prawne i organizacyjne. My zajmiemy się drugim kryterium a mianowicie prawnym. Dzieli ono dochody na bezzwrotne i zwrotne, odpłatne i nieodpłatne, przymusowe i dobrowolne, zasadnicze i uboczne. Większość dochodów ma charakter bezzwrotny, zwrotne natomiast mają mniejsze znaczenie, ponieważ nie można mówić o nich jak o prawdziwych dochodach lecz jako o wpływach finansowych. I właśnie te wpływy będą tematem mojej pracy.
Zwrotne dochody są to pożyczki zaciągane przez państwo w celu pokrycia deficytu budżetowego. Jeżeli państwo zaciąga pożyczkę to nie stanowi ona jednak jego dochodu, ale koszty, które muszą być pokryte w przyszłości.
Zaciąganie pożyczek jest więc operacją, która wywołuje inne skutki zarówno ekonomiczne jak i prawne niż realizowanie dochodów publicznych w formie podatków czy przymusowych opłat. Władze publiczne w momencie uchwalania deficytu budżetowego muszą zdawać sobie sprawę, iż odpowiadają za sfinansowanie tego deficytu - czyli znalezieniu źródeł pożyczek oraz ich spłat. W chwili zaciągnięcia omawianych pożyczek powstaje tak zwany dług publiczny.
W pierwszym rozdziale zajmę się wyjaśnieniem istoty długu publicznego, omówię jego rodzaje i przyczynę powstawania. W rozdziale drugim opiszę proces zaciągania długu i jego zarządzanie. Rozdział trzeci traktuje o ograniczeniu poziomu długu publicznego i pomaga nam uświadomić sobie jakimi drogami trzeba podążać aby uniknąć zadłużenia za wyrost.


(…)

… publicznego
Kiedy władze publiczne planują wydatki a nie chcą przez to zwiększać podatków nie mając jednocześnie możliwości zrobienia cięć w wydatkach bo większość z nich to wydatki konieczne władze zmuszone są do zaciągnięcia pożyczek publicznych, których skutkiem jest dług publiczny.
„Poprzez państwowy dług publiczny rozumie się nominalne zadłużenie podmiotów sektora finansów publicznych, ustalone…
… państwa w długim okresie czasu,
Głównie w celu zrównoważenia budżetu. Obligacje dzielimy na skarbowe i municypalne. Powszechniej znane - skarbowe, mogą być emitowane o stałym i zmienionym oprocentowaniu. Podmioty, które zakupują od państwa obligacje skarbowe maja pewne przywileje: np. zwolnienie z podatku dochodowego z tytułu uzyskania dochodu z kapitału czyli procentu z obligacji lub odliczenie od dochodu wydatków na ich zakup. Drugi rodzaj obligacji o których pomniałam to obligacje municypalne , które SA emitowane przez władze lokalne w celu sfinansowania infrastruktury lokalnej.
Państwo zaciąga pożyczki u ludności lub u przedsiębiorstw. Nie zawsze jednak ludność ma wystarczające oszczędności aby przekształcić je w obligacje państwa i nie jest zainteresowana ich zakupem. W takim przypadku państwo…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz