doc i zwiera 15 stron maszynopisu. Dokładna tematyka zawarta w notatce jest następująca: Przedmiot nauki o zachowaniach w organizacji, Cele nauki o zachowaniach organizacyjnych, Robbins S.P, Czesław Sikorski, Kozioł L., Wojtowicz A., Podstawy teoretyczne i związki z innymi dyscyplinami, Czynniki wpływające na zachowania jednostki, Postawy, Geneza postaw, Osobowość, Dysonans poznawczy jako mechanizm regulujący postawy, Postrzeganie, Motywacja, Środki przymusu, Środki zachęty, Środki perswazji, Płacowe instrumenty motywowania. Notatka zawiera również takie zagadnienia, jak: Premia, Pozapłacowe instrumenty motywowania, Współczesne teorie motywacji, Teoria trzech potrzeb, David McClelland, Przykłady programów zmierzających do mocniejszego angażowania się, pracowników, zarządzanie partycypacyjne, przedstawicielstwo pracownicze, koła jakości, akcjonariat pracowniczy, Zespół a grupa, Grupa, Grupa robocza, Zespół, Zespół roboczy, Zespoły problemowe, Zespoły samokierujące, Zespoły interfunkcjonalne. W notatce znaleźć można również takie zagadnienia, jak: Komunikacja w organizacji M. Andersena, W.Lewisa, J. Murray, Komunikacja według, Proces komunikacji, Bariery w komunikacji, Sieci komunikacyjne w organizacjach, Kierunek komunikacji w organizacjach, Sposoby komunikacji, Władza i Przywództwo, Morris, Seeman, J. Burns, Władza, Przywództwo a władza, E. Schein, kultura organizacji, Artefakty, Normy i wartości, Założenia, Elementy kultury organizacyjnej, Symbole, sposoby komunikowania się, Rytuały, Mity, funkcje kultury organizacyjnej, funkcja integracyjna, funkcja percepcyjna, funkcja adaptacyjna, funkcje zewnętrzne, negatywnych efektów kultury organizacyjnej
ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE
LITERATURA:
1. Robbins S.P., Zachowania w organizacji, PWE, Warszawa 1998
2. Czesław Sikorski, Zachowania ludzi w organizacji, Warszawa 2002
3. Kozioł L., Wojtowicz A. Kształtowanie proefektywnej kultury organizacyjnej w firmie w Zeszytach Naukowych nr 651 AE w Krakowie,
4. Kozioł L., Aspekty behawioralne procesu zarządzania w Problemy transformacji systemowej krajów Europy środkowo-wschodniej, pod red. St. Lisa, MWSE 1998,
Przedmiot nauki o zachowaniach w organizacji:
Systematyczne badanie działań i postaw ludzi w obrębie organizacji
- zachowania - postawy
Cele nauki o zachowaniach organizacyjnych
Wyjaśnianie
Przewidywanie
sprawowanie kontroli
Podstawy teoretyczne i związki z innymi dyscyplinami
Psychologia (uczenie się, osobowość, postrzeganie przywództwo, motywacja, zadowolenie z pracy, podejmowanie decyzji, stres i in.)
socjologia (dynamika grupy, projektowanie zespołów, kultura organizacji, teoria i struktura grup formalnych, komunikacja, pozycja, władza, konflikt)
psychologia społeczna (zmiana, rozumienie i zmiana postaw, grupowe procesy podejmowania decyzji, zaspokajanie indywidualnych potrzeb przez grupy)
antropologia (różnice w wartościach, postawach i zachowaniach ludzi w różnych kulturach i organizacjach)
politologia (konflikty, podział władzy, wykorzystanie władzy)
Czynniki wpływające na zachowania jednostki
Postawy
Postawą wobec dowolnego obiektu (przedmiotu, zdarzenia, idei, innej osoby) nazywamy względnie trwałą skłonność do pozytywnego lub negatywnego ustosunkowywania się człowieka do tego obiektu
Są to oceny - pozytywne lub negatywne - przedmiotów, ludzi, zdarzeń. Odzwierciedlają one uczucia konkretnej osoby na określony temat (np.„lubię swoją pracę”) Geneza postaw
Postawa jako rezultat przekonań (przekonanie, że: ukończenie studiów podwyższa prestiż
(…)
…, ludzi, zdarzeń. Odzwierciedlają one uczucia konkretnej osoby na określony temat (np.„lubię swoją pracę”) Geneza postaw
Postawa jako rezultat przekonań (przekonanie, że: ukończenie studiów podwyższa prestiż społeczny
Postawa jako rezultat emocji(warunkowanie klasyczne: wielokrotne pojawianie się obiektu, któremu towarzyszy nagroda prowadzi do wykształcenia pozytywnego stosunku do niego)
Postawa…
… i nadaniu w związku z tym odpowiedniego znaczenia życiu organizacji. Sprawowanie tej funkcji umożliwia zrozumienie sensu rzeczywistości, w której organizacja działa.
- FUNKCJA ADAPTACYJNA polega na stabilizowaniu rzeczywistości poprzez wypracowanie i stosowanie gotowych schematów reagowania na zmiany zachodzące w otoczeniu organizacji. Dzięki temu kultura sprzyja zmniejszeniu niepewności i redukcji lęków…
… komunikacji ustnej jest szybkość i informacja zwrotna , największą wadą jest zniekształcenie wiadomości w sytuacji, gdzie jest ona przekazywana za pośrednictwem kilku osób. Im więcej osób przekazuje informację, tym większe jest prawdopodobieństwo jej zniekształcenia (efekt „głuchego telefonu”). Niektóre bardzo istotne komunikaty są przekazywane niewerbalnie. Do głównych form komunikacji niewerbalnej należą…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)