Zachowania organizacyjne, Wykład 1, (sem II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 35
Wyświetleń: 602
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania organizacyjne,  Wykład 1, (sem II) - strona 1 Zachowania organizacyjne,  Wykład 1, (sem II) - strona 2

Fragment notatki:

Skrzypek, Zachowania organizacyjne, Wyklad 1, (sem II)
Uwarunkowania zachowania człowieka w org.: 1.indywidualne: zasoby osobiste, motywacja, 2.organizacyjne: kultura, zmiana, 3.grupowe: grupa-zespół, kierowanie- przywództwo. Koncepcje człowieka w org: 1.„ekonomicznego”- towarzyszyła rozwojowi naukowego zarządzania(rewolucja przem. XIX/XXw.) -ludzie maja określoną strukturę uzdolnień psychofizycznych o charakterze genetycznym i nabytym, która predysponuje ich do określonego typu czynności, -sprawność jest funkcją predyspozycji psychofizycznych, wiedzy i umiejętności(rozpoznanie tej kompozycji jest podstawowym wyzwaniem dla właściwego doboru ludzi do pracy) -człowiek pracuje dla pieniędzy, dąży do maksymalizacji swoich korzyści(motywacja ekonomiczna= bodziec pozytywny) -zwiększenie wydajności pracy(system sankcji, ostre regulaminy porządkowe, atmosfera strachu) 2.„społecznego”-nurt humanistyczny w nauce o zarządzaniu, znany pod podstawą kierunku „human relations” -praca jest działalnością grupową -poczucie przynależności do grupy, poczucie osobistej więzi z jej członkami, doświadczenie akceptacji i uznania ze str współpracowników(potrzeba uznania, pewności i poczucia przynależności bardziej wpływa na nastroje robotnika i jego wydajność niż fizyczne warunki pracy) -nieformalne grupy, istniejące w ramach zakładu pracy wywierają silny wpływ społeczny na zwyczaje i postawy pracowników 3.„samorealizującego sie”(„totalnego”) -człowiek pragnie aby jego potencjał został wykorzystany, dąży do tego, by pomimo ograniczeń indywidualnych dojść do szczytu -podstawową siłą działania ludzi bywa dążenie do samorealizacji i aktualizacji swoich potencjalnych szans -w procesie pracy człowiek nie tylko może, ale powinien zaspokajac wszystkie zasadnicze rodzaje potrzeb, łącznie z samorealizacją i rozwojem 4.„uczącego się i dzielącego się wiedzą” Teoria kapitału ludzkiego, kapitał ludzki to: -cechy wnoszone przez człowieka(inteligencja, energia, wiarygodność, zaangażowanie) -zdolność pracownika do uczenia się(chłonnośc umysłu, wyobraźnia, zdrowy rozsądek, zdolności twórcze) -motywacja pracownika do dzielenia się informacjami i wiedzą(duch zespołowy i orientacja na cel)
Kapitał ludzki to ogół cech i właściwości ucieleśnionych w człowieku(wiedza, umiejętności, zdolności, zdrowie oraz motywacja do pracy). Koncepcja „naukowego zarz.”(efektywne wykorzystanie pracowników)→ koncepcja „human relations”(rozwijanie właściwych stosunków pracowników)→ Kon. „human resources menagement”(rozwijanie potencjału ludzkiego)→ Kon. „człowieka uczącego się i dzielącego się wiedzą”(zarządzanie wiedzą). Wyzwania wobec org. i zachowań org. -zmiany w gosp. krajów rozwinietych: przekształcenia gosp. -dominacja wielkich org. gosp. -ponadnarodowe wyzwania dla menagerów -orientacja rynkowa -procesy demokratyzacji → ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz