Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne - objawy, charakterystyka

Nasza ocena:

5
Pobrań: 322
Wyświetleń: 973
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne - objawy, charakterystyka - strona 1 Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne - objawy, charakterystyka - strona 2

Fragment notatki:

Zaburzenia semantyczno-pragmatyczne:
są to zaburzenia zdolności komunikacji uniemożliwiając przetwarzanie całości otrzymywanych intonacji,
tradycyjne zalicza się te do spektrum zaburzeń autystycznych.
Zaburzenia S-P objawy:
`dorosły' - głos,
płynna mowa, ale tylko podczas wypowiedzi na wybrane tematy,
problemy z podawaniem konkretnych informacji dotyczących jakiegoś wydarzenia,
brak właściwego kontaktu wzrokowego i mimiki,
problemy z abstrakcyjnymi pojęciami (`w przyszłym tygodniu…', `zgadnij…', itp.,
niechęć do proszenia nauczyciela o pomoc,
niechęć do zapraszania innych dzieci do zabawy,
niegrzeczne i aroganckie zachowanie,
tendencja do wprawiania innych w zakłopotanie,
późne lub bardzo wczesne opanowanie umiejętności czytania lecz bez zrozumienia,
nad aktywność lub zbytnia bierność,
trzymanie się sztywnych zasad i wymaganie tego od innych,
nieporadność w grach zespołowych i zabawach grupowych,
niechęć do tłumów,
nieporadność podczas spotkań towarzyskich (przerw, imprez),
problemy z niektórymi zdolnościami ruchowymi (pisanie, rysowaniem, jazdą na rowerze, ubieranie się, gra w piłkę nożną),
nadwrażliwość na niektóre dźwięki, zapachy, smaki,
kłopoty z konsekwencjami w środowisku, w którym dużo się dzieje.
Nastolatki z S-P potrzebują:
nauki poprzez praktyczne zadanie,
cichego i spokojnego środowiska pracy,
przewidywalność - np. wyrażanego sygnalizowania wszelkich zmian podczas lekcji,
pracy w małych grupach,
prostych poleceń wydawanych powoli, a nie bombardowanie pytaniami i mało konkretnymi żądaniami,
wystarczającej ilości czasu na odpowiedź,
pomocy w nawiązywaniu kontaktów towarzyskich,
jasnych zasad zachowania przedstawionych za pomocą zrozumiałego języka,
częstego przypominania najważniejszych faktów w sposób pozytywny i warty bodźcami wizualnymi,
ciągłego zachęcania i chwalenia.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz