To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zabezpieczenie przed działaniem środowiska a praca pomostów sprężonych
W rozdziale 12.2.2 przedstawiono szczegółowo zagadnienie zabezpieczenia elementów drewnianych przed niekorzystnym działaniem środowiska. W tym rozdziale zostanie omówiona specyfika zabezpieczenia pomostów sprężonych.
W przypadku pomostów sprężonych pojawia się problem wpływu impregnacji na jego pracę, a w szczególności na zmiany wartości sił sprężających w prętach stalowych. Jak już wspomniano główną przyczyną tego zjawiska jest zmiana wilgotności drewna, a co za tym idzie zmiana wymiarów drewnianych elementów sprężanych w wyniku skurczu lub pęcznienia. Z kolei na skalę tych procesów ma bezpośredni wpływ rodzaj impregnatu i metoda impregnacji.
Doświadczenia północno-amerykańskie pokazują, że elementy impregnowane środkami na bazie ropy wykazują mniejsze zmiany wymiarów spowodowane dzienną i sezonową zmianą wilgotności drewna niż impregnowane środkami produkowanym na bazie wody. Aby przekonać się, jaki jest faktyczny wpływ tego sposobu impregnacji na pracę pomostów sprężonych przeprowadzono szeroko zakrojone badania laboratoryjne na pomostach wykonanych z sosny południowoamerykańskiej. Rezultaty przedstawiono w [123).
Badania przeprowadzono na pomostach o wymiarach 1,5 x 6,1 m wykonanych z krawędziaków o wymiarach 51 x 305 mm. Sześć pomostów zostało zaimpregnowanych środkami na bazie wody, a trzy produktami - na bazie ropy naftowej. Analizowano także wpływ trzech systemów zakotwień prętów sprężających o wymiarach podanych na (rys. 6.18). Bez względu na system kotwienia końcowa wartość siły w pręcie wynosiła 110 kN.
Podczas badań trwających dwa lata kontrolowano wartość sił sprężających, zmiany wilgotności drewna i otoczenia, zmiany temperatury otoczenia oraz kontrolowano stan zakotwień.
W efekcie stwierdzono, że: e wilgotność drewna w elementach pomostu zmieniała się w zakresie 3-^4%
w całym okresie badań, • zmiany wartości sił sprężających w pomostach impregnowanych środkami na bazie ropy naftowej mieściły się w granicach 4,5 kN, a w pomostach zabezpieczonych produktami na bazie wody miały ok. 11,0 kN,
• wszystkie trzy systemy zakotwień sprawdziły się. Nie stwierdzono znaczących różnic w siłach sprężających między systemami.
• pomosty zabezpieczone zarówno środkami na bazie ropy naftowej jak i na bazie wody nie straciły swojej nośności w okresie badawczym,
• spadki wartości sił sprężających w prętach są znaczące w okresie letnim, natomiast są niewielkie w okresie od października do kwietnia bez względu na rodzaj zastosowanego impregnatu i systemu kotwienia. W związku z tym nasuwa się wniosek, aby doprężać pomosty co roku w okresie jesiennym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)