Zaangażowanie mediów katolickich w politykę

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 889
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zaangażowanie mediów katolickich w politykę - strona 1

Fragment notatki:


Zaangażowanie mediów katolickich w politykę: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/P/PS/katolicy_polityka.html http://www.forum.diecezja.tarnow.pl/viewtopic.php?t=1321&start=45 - tutaj można coś o tym poczytać, zresztą Google o tym krzyczą. Nie kopiuję, bo za dużo `dyrdymalstwa'. B. Polityka państwa wobec Kościoła i osób wierzących Neutralność państwa w Rzeczypospolitej Polskiej, laicyzm, symbole religijne w przestrzeni publicznej: Państwo neutralne światopoglądowo to państwo, które nie określa się po stronie jednej konkretnej religii czy światopoglądu. Takie państwo nie dodaje wartości wyznaniom, lecz traktuje wszystkie na równi. Przestrzeń publiczna jest otwarta dla kultu i symboliki religijnej (bo państwu nic do tego). Dla każdego kultu i każdej symboliki religijnej. Można powiedzieć, że państwo neutralne światopoglądowo jest pod względem stosunku do religii liberalne, w najpowszechniejszym znaczeniu tego słowa. W państwie neutralnym światopoglądowo, każdy może praktykować dowolną religię lub być agnostykiem czy ateistą. Nikomu nie wolno wywierać presji na innych w celu nakazania lub zakazania głoszenia jakiegoś światopoglądu. Aksjologia państwowa, w tego typu państwie, stanowi przedmiot żywej, wciąż wzbogacanej tradycji wypracowywanej na drodze zgody społecznej. Przykładami państw neutralnych światopoglądowo są USA, Niemcy, Wielka Brytania.
Państwo laickie to twór, u podstaw którego leży usunięcie wszelkich przejawów religijności z przestrzeni publicznej. Różnica pomiędzy państwem laickim, a państwem ateistycznym jest w zasadzie ilościowa, a nie jakościowa. Państwo ateistyczne dodatkowo pragnie jeszcze usunąć religie z przestrzeni prywatnej obywateli. Państwo laickie nie godzi się by w przestrzeni politycznej, społecznej, publicznej manifestowane były jakiekolwiek przejawy kultu religijnego. Państwo laickie tworzy własną aksjologię w oparciu o aktualnie zaakceptowaną doktrynę filozoficzno-społeczną, którą narzuca swoim obywatelom. Państwo laickie wokół własnej, wymyślonej i narzuconej aksjologii tworzy własny rytuał i symbolikę podobny do rytuałów i symboliki religijnej. Przykładem państwa laickiego jest Francja.
W błędzie są Ci, którzy twierdzą, że Polska jest krajem laickim. Powoływanie się na Konstytucję RP w celu szeroko pojętego usuwania religii z życia społecznego i publicznego jest nieuprawnione. Nieuprawnionym jest też odwoływanie się do tzw. "normalności europejskiej", bo taka nie istnieje. W UE egzystują obok siebie państwa, które wybrały model "neutralny" i model "laicki". Jak się okazuje model laicki jest w zdecydowanej mniejszości. Powoływanie się na przykłady francuskie w rozwiązywaniu problemów na styku państwo-religia uważam za nadużycie, gdyż Francja ma zapewne innego typu zapisy w swojej ustawie zasadniczej.


(…)

… krzyża. Państwo ma obowiązek zapewnienia możliwości uzewnętrzniania postaw religijnych swoim obywatelom. Czyli krzyże można publicznie wieszać lub stawiać, lecz również można obok nich wieszać lub stawiać inne symbole religijne, takie jak np. gwiazdę Dawida czy półksiężyc. Taką wolność musi państwo polskie zapewnić. Wszelkie próby usuwania symboli religijnych z przestrzeni publicznej ze wzgledu na tzw…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz