Fragment notatki:
XIV. Pedagogika pracy XXI wieku - koncepcje, badania i zastosowania w praktyce
XXI wiek przyniósł wiele zmian w gospodarce światowej, polityce i życiu społecznym (rozwój techniczny, ciągle nowe ogniska konfliktów, coraz większy dystans między „światem zachodnim” a resztą świata )
neoliberalizm powoduje że jedni pracują nadmiernie, a inni nie mogą znaleźć pracy. Coraz więcej ludzi traci pracę, gdyż nie potrafią nadążyć nad tempem lub praca ludzi zostaje zastąpiona przez nowe technologie. Zatrudnia się lepiej wykształconych i przygotowanych fachowców, przez co coraz więcej ludzi nie posiada wymaganych kwalifikacji. Zatrudnia się nielicznych, którzy przyniosą największe zyski
maleją płace pracowników najemnych (mimo stałego wzrostu dochodów globalnych organizacji i wzrostu wykształcenia ). Rośnie kategoria osób bez stałego zatrudnienia
ludzie nie czują się bezpiecznie, muszą być „rządzeni i kontrolowani”
bezrobocie, niepokoje społeczne, konflikty lokalne, zagrożenia ekologiczne - rośnie poziom niepokoju, zmniejsza się odporność na stres, pojawiają się nowe, często nieprawidłowe reakcje ludzi, którzy nie mogą się przystosować do zmian. Wzrost zachowań agresywnych, rywalizacja, wyścig szczurów - reakcje patologiczne w relacjach międzyludzkich
Polska wciąż nie nadąża nad zmianami w zarządzaniu przedsiębiorstwem - innowacyjność firm wspiera wzrost stopnia rywalizacji rynkowej
Zmieniły się sektory, w których pracuje większość ludzi - 80% jest zatrudnionych w usługach. Brak jednak dokładnych badań i opracowań z zakresu wiedzy o tego typu pracy (pojawiły się nowe zagadnienia ). Nowoczesne usługi angażują głównie czynności umysłowe, praca jest zintelektualizowana i zależne od grupowej socjalizacji
Pracownik musi wciąż rozwijać swoje kompetencje, aby nadążyć nad zmianami
Organizacje muszą uwzględniać potrzebę edukacji pracowników, w opracowaniu strategii działania - organizacja musi stać się uczącą się i nauczającą. Ludzie wykształceni nie mogą przestać się uczyć, gdyż ich wiedza szybka ulegnie przedawnieniu
Przed badaczami i praktykami zajmującymi się kadrami nowoczesnych organizacji stoją dwie kategorie zainteresowania:
organizacja, jej formalna i organizacyjna struktura, misja, strategia, stanowiska pracy, dobór kadr, zadania, zagadnienia struktur organizacji, hierarchia władzy itp.
problemy poszczególnych pracowników - właściwy poziom przystosowania zawodowego, stres w pracy, motywacja, relacje międzyludzkie, podatność na zmiany; zachowania patologiczne: mobbing, pracoholizm itp. kreowanie karier, automatyzacja zadań, telepraca. = wszystko to sprowadza się do działalności działu HRM, który zarządza zasobami ludzkimi
(…)
… w znaczeniu całego personelu organizacji oraz silnego i wytrwałego kierownictwa. Wg. TQM kierunek działań firmy wyznacza jakość a nie ilość. Najważniejsze jest zaspokojenie klienta.
W porównaniu do tradycyjnego zarządzania, w którym na szczycie piramidy jest Dyrekcja, potem pracownicy, a na samym dole klienci; piramida TQM zakłada odwrotną kolejność. Zarządzanie wiedzą
Aby zrozumieć na czym to polega, trzeba sobie uświadomić, iż jest różnica pomiędzy wiedzą a informacjami i danym.
Zarządzanie wiedzą, wymaga wdrożenia informacji przez:
- porównanie z inną informacją
- wykorzystanie w podejmowaniu decyzji
- wykorzystanie w podejmowaniu działań
- przemyślenia doświadczonego podmiotu w określonym kontekście.
Wiedza to więcej niż zbiór informacji. Zarządzanie wiedzą to zespół procesów kierowania tworzeniem, upowszechnianiem i wykorzystywaniem informacji w celu rozwoju i zwiększania sukcesów firmy oraz uzyskania przewagi nad konkurencją. Czyli jest to maksymalizacja stopnia wykorzystania wiedzy, która przyczynia się do strategicznego sukcesu firmy.
Strategie zarządzania wiedzą:
Strategia zarządzania zasobami intelektualnymi - inspiruje, organizuje, gromadzi i wykorzystuje specyficzne wytwory ludzkiego intelektu (np…
…, są jednak pewne procedury standardowe, m.in.:
Selekcja wstępna Ocena CV i listów motywacyjnych. Odrzucanie CV i listów pisanych niechlujnie, niekompletnie, zawierających błędy, nieczytelnych. Na wszystkie oferty należy odpowiedzieć nawet, jeżeli ma to być odmowa - w ten sposób buduje się wizerunek firmy.
Interview - wywiad
Osoby które przeszły przez selekcje wstępną zaprasza się na rozmowę. Wywiad ma na celu…
… premiowania - systemy motywacyjne
wprowadzaniem i zarządzaniem zmian w organizacji
programem outplacement (czyli jak zwolnić pracownika, przygotowując go wcześniej do tego, zapewniając pomoc psychologiczną osobą stale bezrobotnym )
zarządzaniem jakością
szkoleniem pracowników, w tym coaching i mentoring kadr kierowniczych
zarządzeniem wiedzą procesem komunikacji formalnej i nieformalnej, zarządzaniem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)