To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wzrost rynku - tempo w jakim, z roku na rok wzrasta popyt na dany produkt
Względnego udziału w rynku - mierzonego stosunkiem %-owego udziału na rynku badanego przedsiębiorstwa do udziału przedsiębiorstwa najbardziej konkurencyjnego. Dojne krowy - zwane żywicielami - przynoszą przedsiębiorstwu nadwyżke finansowa netto, finansują produkcje pozostałych wyrobów. Wzrost rynku jest dla nich niski, ale maja one duży udział w rynku i mocją pozycję rynkową. Znane i kupowane. Gwiazdy - zwane przebojami - produkty, które wymagają jeszcze nakładów finansowych. Już generują przychody. Jeżeli doinwestujemy te produkty (np. kampanie promocyjna) jesteśmy w stanie z nich dużo zyskać. Celem jest to by gwiazda zamieniała się w dojną krowę. Znaki zapytania - zwane dylematami - produkty deficytowe, obarczone dużym ryzykiem. Nie wiemy jak się rozwiną na rynku. Jeśli zostaną dobrze doinwestowane to mogą stać się dojnymi krowami, a jeśli nie to kulami u nogi. Psy - zwane kulami u nogi - produkty, które nie przynoszą zysku, nie przynoszą nadwyżki finansowej, należy je wyeliminować z portfela produkcji. Chociaż wycofanie może być błędem, bo dzięki temu produktowi jesteśmy rozpoznawali? Jeśli zapewnia realizacje celów społecznych. Zanim zdecydujemy o jego wycofaniu, należy dokonać głęboka analizę. Rodzaje portfeli produktów: ROZWOJOWY - odmładzanie produkcji, stopniowe zastępowanie starych produktów nowymi.
ZRÓWNOWAŻONY - przychody generowane są głównie przez produkty rentowne, dojne krowy i dojrzałe gwiazdy
SCHYŁKOWY - nieprawidłowy, zawierający tylko produkty o małym wzroście rynku dojne krowy i kule u nogi
MŁODZIEŃCZY - nieprawidłowe, zawiera produkty tylko o dużym wzroście rynku, dylematy i gwiazdy. Żywe trupy - nie przynoszące zysków produkty (ciągle inwestujemy a znaki zapytania) Podejmowanie decyzji o przyszłym portfelu produkcji
Dbać o dojne krowy
Wycofać kule u nogi
Wyeliminuj dylematy o słabej perspektywie rozwojowej Środki z dojnych krów na gwiazdy Strategie typu produkt - rynek - związane są one zarówno z wyborem rynku, jak i pozycjonowanie produktu w świadomości klienta. Strategia penetracji rynku - polega na tym że ze starym produktem działamy na rynku. Cel: intensyfikowanie udziału tego produktu na rynku. Działanie na geograficznie tym samym obszarze. Modyfikujemy strategie promocyjną, i inne strategie. Strategia rozwoju produktu - wprowadzanie na ten sam rynek zupełnie nowych produktów.
Strategia rozwoju rynku - zakłada, że z produktem który mamy wchodzimy na nowe rynki, poza teren na którym już działamy. Możemy próbować wchodzić w inne segmenty rynku. Np. Kinder Bueno sierowano potem nie również do dorosłych („nie tylko dla dzieci” dokonano repozycjonowania)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)