To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykończenie budowli podziemnych
Podstawową cechą wykończenia budowli podziemnych powinna być jego trwałość i odporność na agresywne z reguły środowisko, w którym budowla pozostaje w bardzo długim okresie jej intensywnej eksploatacji. Chodzi o to, aby unikać konieczności napraw i remontów budowli, ponieważ są one nie tylko kłopotliwe w warunkach ograniczonej przestrzeni, ale także bardzo kosztowne i ewidentnie zakłócającej normalną eksploatację. Z prawidłowym wykończeniem budowli podziemnej wiążą się również takie elementy, jak:
* nieścieralność wykończonej powierzchni, aby uniknąć zapylenia budowli,
■ powierzchnia budowli nie powinna pochłaniać Światła, ale nie powinna go również odbijać, aby wyeliminować możliwość oślepiającego odblasku,
• wnętrze budowli należy uodpornić na powstawanie i rozchodzenie się hałasu,
■ powierzchnia musi być gładka, łatwa do zmywania, przewietrzania i osuszania Dodatkowe wymagania są stawiane nawierzchniom budowli podziemnych. Należą
do nich:
• duża nośność, aby /.minimalizować zużycie nawierzchni i unikać zbyt częstej wymiany,
■ właściwa przyczepność kół pojazdów w tunelach samochodowych, a eliminowanie śliskich nawierzchni w przejściach podziemnych czy na stacjach metra,
* zapewnienie szybkiego, skutecznego spływu wody z nawierzchni do kanałów odwadniających, aby nie tworzyły się lokalne kałuże utrudniające korzystanie z budowli.
Często używanym materiałem wykończeniowym są płytki glazurowe, kamienne, rzadziej żeliwne lub ze specjalnych tworzyw, a także cegła i kamienne ciosy licowe. Dobrym wykończeniem może być dobrej jakości surowy beton lub skała naturalna z odpowiednio przygotowaną powierzchnią licową. Niektóre reprezentacyjne budowle podziemne są wykańczane bardzo bogatym wystrojem marmurów, rzeźb, mozaik itp. Do takich należą niewątpliwie stacje centralnych linii metra moskiewskiego i są niejednokrotnie tematem dyskusji niecelowości takich rozwiązań. Wykończenie wewnętrzne budowli podziemnej nie może jednak być prymitywne, ponieważ budowla podziemna jest często świadectwem trwałych nowoczesnych rozwiązań technicznych. Na pewno nie jest dopuszczalne budowanie prymitywnych nawierzchni, które wymagałyby powtarzających się napraw lub powodowały zapylenie, hałas czy poślizg pojazdów. Szczególną uwagę należy zwrócić na intensywnie eksploatowane nawierzchnie szynowe i drogowe.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)