Wykłady

Nasza ocena:

3
Pobrań: 385
Wyświetleń: 3395
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykłady  - strona 1 Wykłady  - strona 2 Wykłady  - strona 3

Fragment notatki:


WYCHOWANIE – z biologicznego punktu widzenia jest to manifestowanie swoich zachowań;

uniwersalizm genowy cechy człowieka;
genetyczny indywidualizm każdy jest inny;
Watson: „Patrz, jak natura i środowisko łączą się, żeby zrobić z nas ludzi”

ZACHOWANIA – interakcje gen – środowisko;

nie ma recepty na wychowanie, bo geny określają jak jest, a nie mówią jak może być (np. determinują mózg, ale jaki on będzie, to już od nich nie zależy);
niejasność w determinacji genetycznej i wpływ środowiskowy to nic innego jak rachunek prawdopodobieństwa (wszystkie zjawiska biologiczne to zjawiska losowe);

GENETYCZNE PODSTAWY ROZUMIENIA ZJAWISK BIOLOGICZNYCH W PROCESIE WYCHOWANIA

1. Norma adaptacyjna populacji.
2. Norma reakcji osobnika.
3. Adaptacja.
4. Adaptabilność.
5. Faza rozwoju a poziom rozwoju....
Z ośrodków świadomych kory mózgowej i ośrodków podkorowych impulsy przekazywane są do efektorów za pomocą:
1) dróg piramidowych (tj. reakcji świadomych);
2) z ośrodków podkorowych do efektorów tzw. drogami pozapiramidowymi (reakcje podświadome);

Każda nowa czynność wykonywana po raz pierwszy przez organizm to reakcja świadoma, prowadzona drogami piramidowymi. Reakcja przećwiczona i zapamiętana, zwana podświadomą, realizowana jest drogami pozapiramidowymi. Jasno z tego wynika, że każda reakcja podświadoma musiała być najpierw reakcją świadomą. Zarówno reakcja podświadoma, jak i świadoma, są świadomymi dlatego, że ich ośrodki nerwowe znajdują się w mózgowiu. Nie są to odruchy.
Dla odruchów ośrodki znajdują się w rdzeniu kręgowym....

Wykłady WYCHOWANIE - z biologicznego punktu widzenia jest to manifestowanie swoich zachowań;
uniwersalizm genowy cechy człowieka;
genetyczny indywidualizm każdy jest inny;
Watson: „Patrz, jak natura i środowisko łączą się, żeby zrobić z nas ludzi”
ZACHOWANIA - interakcje gen - środowisko;
nie ma recepty na wychowanie, bo geny określają jak jest, a nie mówią jak może być (np. determinują mózg, ale jaki on będzie, to już od nich nie zależy); niejasność w determinacji genetycznej i wpływ środowiskowy to nic innego jak rachunek prawdopodobieństwa (wszystkie zjawiska biologiczne to zjawiska losowe);
GENETYCZNE PODSTAWY ROZUMIENIA ZJAWISK BIOLOGICZNYCH W PROCESIE WYCHOWANIA
Norma adaptacyjna populacji.
Norma reakcji osobnika.
Adaptacja.
Adaptabilność.
Faza rozwoju a poziom rozwoju.
ni - liczba; jest ona ograniczona; w prawidłowym genotypie nic się nie może zdarzyć poza zakresem zmienności genetycznej;
zakres zmienności genetycznej - efekt rekombinacji genów rodzicielskich; można go zmierzyć i powiedzieć ile wynosi w danym pokoleniu (wariancja genetyczna - miara zmienności genetycznej [VG]);
miejsce każdego osobnika jest ściśle określone w tym zakresie zmienności genetycznej;
z punktu widzenia fenotypowego jesteśmy wolni;
H = ½ (A1+A2) przeciętne wartości fenotypowe
natura przygotowuje najwięcej osobników o takim wyposażeniu genetycznym, aby mogły one poradzić sobie w różnych środowiskach;
NORMA ADAPTACYJNA - zakres zmienności ustalony przez naturę; tworzony przez przodków;
ZAKRES ZMIENNOŚCI GENETYCZNEJ - zapisany funkcją ni = f(VG) jest pod względem struktury genotypów taki, że istnieje matematycznie ściśle określona częstość (ni) występowania poszczególnych genotypów pod krzywą tego rozkładu normalnego;
NORMA ADAPTACYJNA - mniej lub bardziej trwały kompleks zmienności genetycznej, dostosowany do środowiska; oznacza to, że ta norma adaptacyjna dotyczy puli genów danego pokolenia, która została wypr

(…)

… ograniczony płcią;
model sprzężony z płcią;
MODEL DOMINUJĄCY - model determinacji poligenicznej dla cechy ilościowej (takiej, która - w sensie fenotypowym - ujawnia zmienność o charakterze ciągłym; da się zmierzyć; częstość występowania określonych fenotypów w danym momencie ontogenezy jest matematycznie ściśle określona);
Ad. 1.
W modelu determinacji poligenicznej uczestniczą geny, które nazywają się genami…
… przez wiele alleli, to wielkość cechy, określona kodem genetycznym, tworzy tzw. wartość genotypową. Ta wartość genotypowa:
w najprostszym przypadku może być tylko wynikiem sumowania się efektów poszczególnych genów. Taka właściwość wartości genotypowej jest źródłem zmienności nazwanym VA (wariancja addytywna). Nie ma wówczas VD (wariancji dominacji) i VI (wariancji interakcji). może wynikać również z interakcji…
…, które przetwarzają informację z drogi nerwowej na drogę chemiczną w postaci neurosekrecji - czyli mają zdolność produkcji neurohormonów. Neurohormonami w podwzgórzu są:
tzw. liberyny - czynniki uwalniające;
tzw. statyny - czynniki hamujące;
podwzgórze „poinformowało” układ hormonalny A o wytworzeniu hormonu;
podwzgórze i przysadka mózgowa tworzą układ zwany układem podwzgórzowo - przysadkowym, który jest nadrzędnym wobec pozostałych poziomów działania tego mechanizmu;
przysadka mózgowa produkuje 2 grupy hormonów:
tzw. hormony organotropowe (tropowo-wzrostowe) - HGH (ludzki hormon wzrostu), ACTH, TSH;
tzw. hormony gonadotropowe - LH, FSH, PRL [?]
np. przysadka mózgowa otrzymała informację w postaci sygnału nerwowego jako czynnik uwalniający (liberynę) dla HGH;
np. brakuje hormonów kory nadnerczy - czynnik uwalniający dla ACTH z przysadki mózgowej do kory nadnerczy; zostaje wydzielany odpowiedni hormon do organizmu;
(mówimy tylko o przednim płacie przysadki mózgowej!)
Tylko HGH działa bezpośrednio na organizm. Pozostałe hormony tropowe wydzielone przez przedni płat przysadki mózgowej muszą zadziałać na określone narządy wydzielania wewnętrznego.
Działanie hormonów na odpowiednie gruczoły:
HGH - ACTH - kora…
… = 10j + (2x5j) = 20j (wartość genotypu przeciętnego)
A' (pokolenie)
PpQq - ojciec Gamety: PQ , Pq , pQ , pq - (ze wzoru Kosińskiej = 23 = 8)
Takie same gamety i tyle samo genów kumulatywnych będzie miała matka, a więc:
8 + 8 = 16 - ilość możliwych genotypów w tym związku
Wartość genotypowa - to prosta suma kumulacji poszczególnych alleli genów kumulatywnych;
W wypadku tego układu na 16 genotypów możemy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz