wykład - XII wiek

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 777
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
wykład - XII wiek - strona 1 wykład - XII wiek - strona 2 wykład - XII wiek - strona 3

Fragment notatki:

XII wiek (renesans XII wieku)
Przygotowanie systemów XIII wieku, rozwój filozofii, odrodzenie nauki, humanizm, nawiązywanie do antyku.
Makro- i mikrokosmos; universitas - jedność stworzonej natury. Dostrzeżenie aspektu twórczego natury.
1 poł. XII w. - dzieła arabskie
poł. XII w. - dzieła Arystotelesa
Ośrodki tłumaczenia:
1) Toledo - tłumaczenie dzieł przyrodniczych Arystotelesa (Fizyka, O powstawaniu i ginięciu, O niebie) i komentarzy arabskich (Awicenna, Awerroes).
„Arystoteles arabski” - skażony neoplatonizmem tłumaczy i licznymi przekładami
2) Sycylia - teksty greckie (Fedon, Menon, Metafizyka, Fizyka, Etyka Nikomachejska).
3) Chartres - zdobywanie dzieł matematycznych i medycznych.
Zdobycie ksiąg w wyniku wypraw krzyżowych.
SZKOŁA W CHARTRES
BERNARD Z CHARTRES zm. ok. 1124/30
Twórca szkoły jako środowiska naukowego, kanclerz i nauczyciel.
Idea kumulacji wiedzy (karły i olbrzymy). Nacisk na wątki humanistyczne (gł. gramatykę). Komentarz do Timajosa.
GILBERT DE LA PORRÉE ok. 1076 - 1154
Liber de sex principiorum - komentarz dotyczący 6 kategorii Arystotelesa.
Substancja - samoistny, konkretny byt jednostkowy, złożony z istoty (subsystencji) i przypadłości.
Subsystencja - zawartość bytu (ogólne gatunki i rodzaje).
Substancja jest tym, czym jest (id quod est) dzięki subsystencji (id quo est). Bóg (Deus) jest Bogiem dzięki boskości (divinitas) - herezja godząca w jedność Boga, potępiona na synodzie w Reims w 1148.
WILHELM Z CONCHES ok. 1080 - 1154
Uczeń Bernarda. Philosophia mundi, komentarz do Timajosa, wybór tekstów Cycerona i Seneki (honesto i utile).
Atomizm (poprzez arabski tekst Lukrecjusza) - na początku Bóg stworzył nieskończenie małe cząstki ujęte w skupienia czteroelementowe.
Opus creationis - stworzenie natury (atomów) przez Boga
Opus naturae - samoistna działalność natury w przyozdabianiu świata na podstawie praw udzielonych przez Boga (łączenia i rozdzielania atomów)
Natura to immanentna siła wrodzona w rzeczach, stworzona przez Boga.
Rozumowe wyjaśnienie struktury połączeń atomów prowadzi do zrozumienia świata, bez konieczności odwołania do Objawienia.
Anima mundi - dusza świata (Timajos), Duch św. (panteizm), stworzona przez Boga, z której przez uczestnictwo pochodzą pojedyncze dusze ludzkie.
TEODORYK Z CHARTRES zm. ok. 1150
Następca Gilberta na stanowisku kanclerza, nauczyciel Abelarda. Autor antologii tekstów do nauczania sztuk wyzwolonych.
Charakterystyczne dla szkoły próby łączenia ks. Rodzaju z Timajosem - tłumaczenie 6 dni stworzenia

(…)

….
CYSTERSI
Zakon pierwotnie benedyktyński, powracający do dawnej surowej reguły.
BERNARD Z CLAIRVAUX 1091 - 1153
Opat zakonu Cystersów w Clairvaux. Wielki kaznodzieja (od 1830 doctor mellifluus), „chimera wieku”, wróg Abelarda, kanonizowany 19 lat po śmierci. W XIX w. uważany za ostatniego Ojca zachodniego.
Komentarz do „Pieśni nad Pieśniami” - wybitne dzieło mistyczne
2 antagonistyczne nurty teologii średniowiecznej:
monastyczna (klasztorna) - studia gramatyki (Pismo i dzieła Ojców głównym przedmiotem nauczania) - Bernard
szkolna - nacisk na dialektykę (od Boecjusza, przez Anzelma do Abelarda - herezje)
Połączenie teologii zachodniej (Augustyn) i wschodniej (Grzegorz z Nyssy, Orygenes, Pseudo-Dionizy).
Elementy łacińskie: łaska, introspekcja, stosunek do stworzenia.
Elementy greckie: partycypacja obrazu…
… konceptualna, a nie bytowa). Tylko stworzone przez człowieka słowo może powiedzieć coś jednego o wielu rzeczach.
Rzecz jest zawsze jednostkowa. Powszechnik jest orzeczeniem zdania, odnosi się pośrednio do rzeczy (tak jak orzecznik do podmiotu). Powszechnikom bezpośrednio nie odpowiada żaden przedmiot, ale pośrednio odpowiada ten, który jest podmiotem zdania i któremu on służy za orzeczenie. Podstawą orzekania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz