Wykład - Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 420
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny - strona 1 Wykład - Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny - strona 2 Wykład - Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny - strona 3

Fragment notatki:

Wybór sposobu wejścia na rynek zagraniczny
Istnieje pięć podstawowych sposobów wejścia przedsiębiorstwa na rynek za-
graniczny: 1) eksport, 2) sprzedaż licencji za granicę, 3) franchising, 4) joint venture
z przedsiębiorstwem (inwestorem) kraju goszczącego, 5) założenie całkowicie
własnego przedsiębiorstwa (jednostki zależnej).
Eksport jest często pierwszym krokiem na drodze przekształcenia przedsiębiorstwa krajowego w międzynarodowe. Jako sposób wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne ma dwie istotne zalety: pozwala uniknąć kosztów związanych z tworzeniem jednostki operacyjnej za granicą i pozwala skorzystać z efektu
doświadczeń i korzyści lokalizacji. Dzięki wytwarzaniu produktów nie tylko na
rynek krajowy, lecz także na eksport, przedsiębiorstwo może uzyskać korzyści
skali i korzyści lokalizacji, jeśli zlokalizowanie przedsiębiorstwa w kraju macierzystym jest rozwiązaniem optymalnym.
Słabe strony eksportu jako sposobu wejścia na rynki zagraniczne polegają na
tym, że traci się korzyści lokalizacji, jeżeli przeniesienie określonej części działalności przedsiębiorstwa do kraju goszczącego pozwoliłoby na lepsze rozwiązanie
lokalizacyjne: zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstwa stosującego strategię
globalną albo transnarodową może się opłacać zlokalizowanie wytwarzania lub
innych czynności w danym łańcuchu tworzenia wartości w miejscu (lub miejscach), w którym warunki są ku temu najkorzystniejsze, a następnie eksportować
produkty na różne rynki krajowe. Jest to więc argument nie przeciw eksportowi
w ogóle, ale przeciw eksportowi z kraju macierzystego przedsiębiorstwa, jeśli nie
zapewnia on optymalnej lokalizacji.
Inne niekorzyści eksportu, a raczej powody zrezygnowania z niego jako
sposobu wejścia na rynek zagraniczny, omówiono w podrozdziale 10.4, po-
święconym typowym przyczynom zaangażowania się przedsiębiorstwa w produk-
cję zagraniczną.
Drugim z wymienionych sposobów wejścia na rynek zagraniczny jest sprzedaż
licencji do kraju, w którym przedsiębiorstwo samo nie chce inwestować. Sprzedaż
licencji jest rozwiązaniem, za pomocą którego zagraniczny licencjobiorca sam
inwestuje w produkcję licencjonowanego produktu.
Korzyści z tego rozwiązania polegają na tym, że przedsiębiorstwo sprzedające
licencję nie ponosi kosztów ani ryzyka uruchomienia produkcji w obcym kraju,
a ponadto uzyskuje źródło przychodów ze sprzedaży licencji i zwiększa sferę
oddziaływania swej marki. Jest to więc rozwiązanie bardzo dobre dla przedsiębiorstw, które nie mają dość kapitału, aby inwestować w obcym kraju lub


(…)

Motorola
przez długi czas miała trudności z wejściem na japoński rynek telefonów
komórkowych. Skarżyła się przy tym na formalne i nieformalne bariery handlowe,
zagradzające drogę do japońskiego rynku. Przełom nastąpił, gdy weszła w alians
z japońską firmą Toshiba w produkcji i sprzedaży mikroprocesorów. Toshiba
udzieliła pomocy Motoroli w zakresie marketingu i pomogła w uzyskaniu
zezwolenia rządowego…
… partnerowi, aby i on tam się znalazł.
2. Partner musi podzielać wizję celów aliansu. Jeśli alianci mają różne
wyobrażenia celów i oczekiwania związane z aliansem, to prawdopodobnie
zakończy się on niepowodzeniem.
3. Partner nie powinien dążyć do osiągnięcia korzyści kosztem alianta przez,
na przykład, zawłaszczenie jego technologii bez odpowiedniego ekwiwalentu.
Z tego względu firmy znane z prowadzenia wobec swoich partnerów czystej gry są
najlepszymi kandydatami na aliantów.
4. Kolejnym czynnikiem wpływającym na korzyści z aliansu jest jego struktura. Wybrawszy partnera (lub partnerów), przedsiębiorstwo powinno starać się ustrukturyzować alians w taki sposób, aby ryzyko dania partnerowi zbyt wiele bez uzyskania w zamian ekwiwalentu zmniejszyć do akceptowalnego poziomu.
Istnieją co najmniej cztery…
… funkcjonowania formalnych struktur współpracy. Po trzecie — efektywność aliansu będzie zależała od umiejętności uczenia się od partnera. Kierowanie procesem uczenia się od alianta wymaga m.in. przyjęcia jakiejś miary postępów na tej drodze oraz spożytkowania nabytej wiedzy we własnej organizacji [6, s. 224-251].
Literatura
[1] Bariery internacjonalizacji przedsiębiorstw. Praca zbiorowa pod redakcją M.K…
…. Może w tym być pomocna tab. 13, przedstawiająca zalety i wady poszczególnych sposobów wejścia przedsiębiorstwa do gospodarki obcego kraju.
Tabela 13. Słabe i mocne strony różnych sposobów wejścia przedsiębiorstwa do gospodarki obcego kraju
Sposób wejścia Mocne strony Słabe strony
Eksport
1. Wykorzystanie efektu doświadczenia
2. Możliwość osiągnięcia korzyści lokalizacji
1. Wysokie koszty transportu
2. Bariery handlowe
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz