Alianse strategiczne organizacji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 7
Wyświetleń: 910
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Alianse strategiczne organizacji - strona 1

Fragment notatki:

Alianse strategiczne organizacji Alians strategiczny -jest to współdziałanie konkurujących ze sobą firm. Jest specyficzną formą sojuszu dwóch lub więcej firm w celu określonego celu strategicznego. Każdy z uczestników aliansu zachowuje swoją tożsamość organizacyjną i autonomiczną strategię. Dzięki aliansom zawieranym z innymi przedsiębiorstwami firma może:
osiągnąć korzyści płynące z efektu skali,
wykorzystywać doświadczenia drugiej firmy,
wraz z partnerem pokonywać wspólnie bariery wejścia na nowy rynek,
ułatwia opracowanie i wdrożenie nowej technologii oraz nowego produktu
krzyżując technologie można uzyskać lepsze efekty
poznać mocne i słabe strony swojego partnera co w przyszłości może się przydać,
zmniejszyć ryzyko inwestowania w niepewnym otoczeniu dzieląc je z partnerem.
Bardziej ogólnym celem aliansów strategicznych jest zdobycie, bądź utrzymanie i umocnienie pozycji konkurencyjnej. Lata 80-te przyniosły rozkwit tej formy współdziałania przedsiębiorstwa. Najwięcej zawarto w przemyśle komputerowym, samochodowym, w lotnictwie i telekomunikacji. Na przykład firmy amerykańskie zawarły ponad 2000 porozumień z europejskimi korporacjami.
Przykłady aliansów:
Alians firmy Nestle - np. z firmą Disney
Philips
Simens
IBM
Sanyo
Hunday
General Motors
Rodzaje aliansów
Umowy o współpracy, często w postaci umów licencjonowanych i franchisingowych
Spółki typu joint venture czyli nowe jednostki organizacyjne powołane przez aliantów
Wykup udziału kapitałowego w spółce partnera lub wzajemny wykup udziałów
Licencjonowanie - udzielanie prawa do wprowadzania na rynek wyrobów oznaczonych zastrzeżoną marką albo do korzystania z opatentowanych technologii lub materiałów chronionych prawami autorskimi.
Franchising - szczególny rodzaj umowy licencyjnej, zgodnie z którą firma sprzedaje patent obejmujący prawo do korzystania ze znaku firmowego, sprzętu, materiałów i wytycznych dotyczących zarządzania. ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz