Moduł I Wprowadzenie do marketingu globalnego i międzynarodowego 1. Współczesny marketing Marketing w współczesnym świecie odgrywa bardzo istotną rolę. Chodź nie jest on dyscypliną nową cieszy się ogromnym powodzeniem, zarówno wśród pracodawców – właścicieli przedsiębiorstw jak i młodych ludzi. Marketing jest powiązany z zachowaniami przedsiębiorstw na rynku. Kreatywność myślenia leŜy u podstaw funkcjonowania całego marketingu. Współczesny marketing niesie ze sobą wiele wyzwań, stał się on nie tylko przedmiotem teoretycznych rozwaŜań, ale równieŜ i praktycznych rozwiązań. Marketing jest to przede wszystkim proces, w którym struktura popytu na dobra i usługi jest antycypowana albo rozszerzana i zaspokajana przez innowację, promocję, sprzedaŜ i wymianę dóbr i usług 1. Jak moŜna zauwaŜyć definicja ta przedstawia klasyczne podejście do pojęcia marketingu. Według Ph. Kotlera sam marketing jest działalnością, która przez proces wymiany zmierza do zaspokojenia potrzeb i Ŝyczeń konsumentów 2. Współcześnie marketing moŜna określić jako zintegrowany zbiór (system) instrumentów i działań związanych z badaniem i kształtowaniem rynku, opartych na rynkowych regułach postępowania 3. Jak wynika z przedstawionych definicji marketing posiada wieloelementową strukturę, którą przedstawia rysunek nr.1 Rysunek 1. Struktura marketingu 1 Marketing Staff of the Ohio State University, Statement of Marketing Philosophy, Journal of Marketing, January 1965, s.43 2 Ph. Kotler, Marketing Management , C.E. Poeschel Verlag, Stuttgart 1989, s.19 3 L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing – punkt zwrotny nowoczesnej firmy , PWE, Warszawa 1997, s.23 Instrumenty marketingow Badania marketingowe Działania marketingowe Reguły marketingowe Ź ródło: L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek, Marketing – punkt zwrotny nowoczesnej firmy , PWE, Warszawa 1997, s.23 NaleŜy równieŜ pamiętać, Ŝe marketing to nie tylko koncepcje działania przedsiębiorstw na rynku, ale równieŜ i zestaw narzędzi takich, jak: narzędzia marketingu mix, potocznie zwanymi 4P lub narzędzia promocji mix. W tabeli 1 przedstawione zostaną klasyczne narzędzia promocji oraz marketingu mix naleŜy
(…)
…. Public Relations – PR
3. Please – Miejsce jako Dystrybucja 3. SprzedaŜ osobista
4. Promotion - Promocja 4. Marketing bezpośredni
5. Promocja sprzedaŜy
Źródło: opracowanie własne
Narzędzia promocji mix tworzą w przedsiębiorstwie System Komunikacji
Marketingowej zwany SKM. Zarządzanie marketingowe polega, zatem, na
maksymalnym wykorzystaniu kombinacji narzędzi marketingu mix i promocji mix
oraz moŜliwości…
… oraz rynków zbytu.
Przedsiębiorstwa zagraniczne muszą bardzo aktywnie kierować swoim
procesem komunikacji marketingowej. W przypadku tych firm działania
marketingowe stanowią istotny element w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa oraz
budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku. I tak np. firma Coca Cola, znany na
całym świecie producent napojów przez cały czas kreuje swój wizerunek wśród
potencjalnych…
… danego państwa (w dobie globalizacji
i wprowadzania zasad just in time jest to szczególnie waŜny element);
• Brak lub słaba kondycja firm konkurencyjnych moŜe być dla przedsiębiorstwa
szansa w jego rozwoju na nowym rynku zbytu;
• Kwestie marketingowe – dobrze kojarząca się marka firmy wchodzącej na
nowym rynku.
W przypadku analizy zagroŜeń, jakie czekają na przedsiębiorstwo podczas
procesu…
… i promocji mix
Narzędzia marketingu mix = 4P
Narzędzia promocji mix
1. Product - Produkt
1. Reklama
2. Price - Cena
2. Public Relations – PR
3. Please – Miejsce jako Dystrybucja
3. SprzedaŜ osobista
4. Promotion - Promocja
4. Marketing bezpośredni
5. Promocja sprzedaŜy
Źródło: opracowanie własne
Narzędzia promocji mix tworzą w przedsiębiorstwie System Komunikacji
Marketingowej zwany SKM. Zarządzanie…
… przedsiębiorstw produkcyjnych to istotny
element w ocenie szans i zagroŜeń;
• Sprawnie funkcjonująca infrastruktura danego państwa (w dobie globalizacji
i wprowadzania zasad just in time jest to szczególnie waŜny element);
• Brak lub słaba kondycja firm konkurencyjnych moŜe być dla przedsiębiorstwa
szansa w jego rozwoju na nowym rynku zbytu;
• Kwestie marketingowe – dobrze kojarząca się marka firmy wchodzącej…
… nabywców, co stanowi kluczowy element w osiągnięciu tak wysokiej
warności sprzedaŜy na rynku. Stwierdzić, zatem moŜna, na podstawie tej globalnej
firmy, Ŝe działania marketingowe stanowią istotny punkt w procesie zarządzania
przedsiębiorstwem globalnym lub międzynarodowym.
2. Szanse i zagroŜenia procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw
Przedsiębiorstwo wchodząc na zagraniczne rynki zbytu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)