Wykład - Wody terytorialne w prawie międzynarodowym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 938
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Wody terytorialne w prawie międzynarodowym - strona 1 Wykład - Wody terytorialne w prawie międzynarodowym - strona 2

Fragment notatki:

Wody terytorialne w prawie międzynarodowym: status, wyznaczanie, porty morskie, Wody terytorialne, tzw. morze terytorialne - pas wód morskich przylegających do wybrzeży lub wód wewnętrznych danego państwa, stanowiący integralną część jego terytorium, ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami prawno-administracyjnymi. Statki obcych bander mają prawo tzw. swobodnego przepływu przez te wody, jednak bez zatrzymywania się, eksploatacji ich zasobów czy prowadzenia działalności badawczej, okręty wojenne obcego państwa nie mogą wpływać na wody terytorialne bez zezwolenia. Szerokość morza terytorialnego, a zatem zasięg suwerennej władzy państwa nadbrzeżnego, ustalano w historii według różnych kryteriów. Konwencja Prawa Morza ustaliła maksymalną szerokość morza terytorialnego na 12 mil morskich (art.3).  Zasięg morza terytorialnego liczy się od tzw. linii podstawowej. W przypadku słabo rozwiniętych wybrzeży linia podstawowa pokrywa się z linią brzegową przy najdalszym odpływie, natomiast wybrzeża silnie zróżnicowane (zbudowane z licznych wysp, przylądków, fiordów itp.). wymagają wyznaczenia odcinków linii prostych łączących najbardziej wysunięte w morze przylądki, wyspy itd. 
Porty morskie to miejsca, do których zawijają statki i gdzie odbywa się załadunek i rozładunek towarów oraz obsługa ruchu pasażerskiego. Wszystkie stałe urządzenia portowe są uważane za część wybrzeża morskiego danego państwa. Państwo nadbrzeżne może zdecydować, czy dany port będzie miał status portu otwartego dla żeglugi międzynarodowej, czy też będzie portem zamkniętym. Portami zamkniętymi są: porty wojenne oraz porty przeznaczone dla krajowych statków rybackich, a także porty obsługujące tylko żeglugę kabotażową, czyli między portami tego samego państwa. Status portu otwartego mają porty dostępne na jednakowych warunkach dla statków handlowych wszystkich państw. Z uwagi na potencjalne zagrożenie państwo nadbrzeżne może odmówić wejścia do portu otwartego szczególnym typom statków, np. statkom o napędzie nuklearnym. Polskimi portami otwartymi są: Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście oraz Kołobrzeg, Darłowo i Ustka. Obce statki zawijające do portu państwa nadbrzeżnego podlegają jego jurysdykcji. Zwierzchnictwo okrętowe państwa bandery, czyli państwa przynależności statku ustępuje w tym przypadku zwierzchnictwu terytorialnemu państwa nadbrzeżnego. 
--
Wyznaczanie:
Prosta podstawowa - mierzona od najdalej wysuniętego punktu wybrzeża podczas największego odpływu;
Proste zasadnicze - kiedy brzeg jest bardzo nieregularny: łączy się dwa najbardziej wysunięte punkty wybrzeża i od tej linii łączącej prowadzi się linię podstawową.
Morze terytorialne.

(…)

… podczas największego odpływu;
Proste zasadnicze - kiedy brzeg jest bardzo nieregularny: łączy się dwa najbardziej wysunięte punkty wybrzeża i od tej linii łączącej prowadzi się linię podstawową.
Morze terytorialne. Pojęcie. Pas wód morskich położonych między wybrzeżem albo wodami wewnętrznymi z jednej strony a morzem otwartym z drugiej. Państwo nadbrzeżne sprawuje nad nim swą suwerenność. Delimitacja morza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz