Wykład - szkolenia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - szkolenia - strona 1 Wykład - szkolenia - strona 2 Wykład - szkolenia - strona 3

Fragment notatki:

Niegdyś rozwój był postrzegany jako działalność związana z pracą kierowników i nastawiona na przyszłość. Natomiast szkolenia mają charakter bardziej doraźny i są związane z poszerzaniem wiedzy i kwalifikacji pracowników zatrudnionych na stanowiskach innych niż kierownicze.
Obecnie, w erze ZZL, istotny jest rozwój wszystkich pracowników (nie tylko kierowników). Jeżeli organizacja chce zatrzymać pracowników i utrzymać ich zaangażowanie na odpowiednim poziomie, zasoby ludzkie muszą podlegać rozwojowi.
Szkolenia i rozwój należy traktować jako procesy współgrające ze sobą i wzajemnie się uzupełniające.
Logicznym posunięciem organizacji jest ułożenie planu rozwoju zasobów ludzkich (tj. szkolenia i rozwoju), pasującego do planu pozyskiwania pracowników (tj. selekcji) i do ogólnego planu strategicznego organizacji.
Rola systematycznych szkoleń:
W podejściu systematycznym do szkoleń wychodzi się od określenia potrzeb pracowników w zakresie szkolenia, tzn. postaw, wiedzy, umiejętności i zachowań potrzebnych pracownikowi do właściwego wykonywania swojej pracy. Następnie uruchamia się szkolenia niezbędne do zaspokojenia tych potrzeb, prowadzone przez odpowiednie osoby, zaś na końcu dokonuje się oceny szkolenia, mającej na celu zapewnienie jego skuteczności.
Według Armstronga bardziej kompleksowym opisem procesu szkolenia jest koncepcja szkolenia planowanego, które jest zamierzoną interwencją, mającą na celu naukę przynoszącą poprawę poziomu wykonywania pracy.
Jeśli chodzi o szkolenia ważne jest też ustalenie jego celów (tego, co osoba szkolona powinna umieć po zakończeniu kursu szkoleniowego) oraz planowanie programu szkoleń przy użyciu właściwej kombinacji technik szkoleniowych i lokalizacji, służących osiągnięciu określonych celów.
Korzyści płynące ze szkoleń:
1. Szkolenie ułatwia szybkie poradzenie sobie z wymaganiami związanymi z daną pracą. Poszerzenie wiedzy i doskonalenie umiejętności pozwala pracownikowi i poprawić ilość i jakość wyników oraz zmniejszyć liczbę błędów i ograniczyć marnotrawstwo;
2. W przypadku, gdy szkolenie prowadzi do większej sprawności w wykonywaniu zadań przez podwładnych, kierownik jest zwolniony z działań związanych z korektą ich pracy;
3. Szkolenie jest bardzo przydatne, gdy organizacja wprowadza elastyczne metody pracy i gdy chce się ukształtować właściwe postawy umożliwiające pracownikom poradzenie sobie ze zmianą. Szkolenie można zastosować w programie zarządzania zmianą jako środek służący pracownikom do umocnienia pewności siebie. Celem takiego programu jest pomoc pracownikom w zrozumieniu, dlaczego zmiana jest konieczna i w jaki sposób mogą z niej skorzystać. Program daje im również możliwość nabycia umiejętności pozwalających na uczestniczenie we wprowadzaniu zmiany;

(…)

… kluczowych pracowników od innych pracodawców, nawet jeśli takie postępowanie prowadzi do inflacji zarobków. Są to zbyt częste sytuacje.
Szkolenia będące następstwem wdrażania nowych metod zarządzania:
W następstwie działań mających na celu zwiększenie przewagi organizacji nad konkurencją, powstało kilka zewnętrznych i wewnętrznych inicjatyw dotyczących szkolenia:
Zarządzanie przez jakość (TQM):
To podejście do zarządzania podkreśla znaczenie procesu doskonalenia operacji produkcyjnych i wyników pracy. Ostatecznym sędzią jego skuteczności jest klient na rynku. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie przez jakość próbują sprawić, aby pojęcie jakości wkomponowane było we wszystkie działania organizacji. Zadaniem każdej funkcji i każdego pracownika jest przyczynianie się do doskonalenia, zaś systemy jakości i jej kultura są warunkami zasadniczymi. Zarządzaniu przez jakość służy szkolenie rozwijające umiejętności pracowników związane z radzeniem sobie ze zmianą i umożliwiające zrozumienie technik monitoringu jakości.
Systemy krajowe:
W Wielkiej Brytanii poważnym problemem stało się to, że 18-latkowie kończyli wcześniej swą edukację, niż ich rówieśnicy z innych krajów (nie mieli wystarczającej motywacji). Na cenzurowanym…
… na „świeżym powietrzu” (outdoor courses): Sesje kursów odbywające się w plenerze mogą służyć rozwijaniu inicjatywy i współpracy oraz rozwiązywaniu problemów. Z tej formy szkolenia mogą skorzystać organizacje zainteresowane rozwijaniem zespołowego działania i umiejętności przywódczych.
Stały rozwój:
Szkolenie powinno być ciągłym procesem, w którym akcent pada na samokształcenie. W krzewieniu atmosfery…
… odpowiedniej informacji zwrotnej niezbędnej do poprawy wykonywania pracy.
Udzielanie lekcji/instrukcji:
Jest to ulepszona wersja pokazu. Zaletą jest interakcja między instruktorem a osobą szkoloną. Zawiera kluczowe składniki, nie związane z pokazem, takie jak struktura, informacja zwrotna i motywacja.
Doradztwo:
Jest to metoda szkolenia w miejscu pracy, szczególnie przydatna dla kierowników mających ambicje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz