To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wykład IX
4.06.2013
Temat: System prawny planowania przestrzennego
1. Standardy prawne planowania przestrzennego w demokratycznym paostwie prawnym
Ochronie prawnej podlega istniejące zagospodarowanie terenu, nowe zagospodarowanie wymaga w
zasadzie zgody władz publicznych
Władztwo planistyczne oznaczające prawo do określania struktury urbanistycznej jednostki
osadniczej oraz kierowanie procesami budowlanymi na jej terenie należy do właściwości gminy gmina może określid wszystko jak najbardziej szczegółowo, ma największą wiedzę na temat budowy
w danym miejscu - warunki zabudowy daje gmina, pozwolenie na budowę starosta, w przypadku
autostrad pozwolenie na budowę wydaje wojewoda
Rozbudowa infrastruktury, uzbrojenie terenu jest obowiązkiem publicznym. Infrastruktura jest
zbudowana przed udzieleniem zgody budowlanej - tego obowiązku nie powinno się przerzucid na
inwestora, nie wolno określad w MPZP terenów na których niema infrastruktury
Uznaniowośd podmiotu publicznego i jego planów nie jest absolutna; godzenie różnych interesów,
partycypacja społeczna, kontrola nadzorcza i sądowa
Istotą kontroli procesów zagospodarowania przestrzennego jest określenie warunków zabudowy
terenu; możliwe są odstępstwa od warunków zabudowy określonych w planach a także budowanie
bez planu
- jako wyjątki w regulacji podaje się dwa obszary, np. rozproszone elementy budownictwa tradycyjnego
oraz budowanie na dużych działkach, gdzie wybudowanie budowli nie wpływa na krajobraz dookoła
2. Niedostatki polskiego systemu prawnego planowania przestrzennego
Kwestia interpretacji prawa własności na gruncie planowania przestrzennego - prawo do zabudowy
przez właściciela każdej nieruchomości/działki
Studia uwarunkowao i kierunków... nie w pełni determinują realną politykę przestrzenną gmin - brak
bilansowani potrzeb i nakładów na infrastrukturę, decyzję o warunkach zabudowy i
zagospodarowania planu miejscowego - studium jest świadomie ogólnikowe, żeby nie wiązad sobie
rąk, ogólnikowośd zapisów daje więcej możliwości, np. w studium można wyłączyd niektóre tereny
spod możliwości zabudowy, jednak władza nie chce się narażad niektórym właścicielom w gminie,
studium nie rodzi żadnych realnych skutków finansowych
Nie precyzuje się w planach miejscowych kosztów realizacji uzbrojenia terenów, nie uchwala się
planów z gwarancją środków finansowych na realizację uzbrojenia i zasady jego finansowania
Partycypacja społeczna w planowaniu przestrzennym ma charakter jedynie formalny; chroni interesy
prawne, a nie faktyczne mieszkaoców i właścicieli, nie wpływa istotne na zmianę ustaleo
planistycznych
brak w polskim prawie rozwiniętych materialnych przepisów w zakresie dopuszczalności
przeznaczenia terenu, nieprecyzyjnośd ustaleo w zakresie użytkowania i dopuszczalnej zabudowy
parceli, brak formalnego wymogu sporządzania i dołączania do planu miejscowego uzasadnienia
szeroko wyjaśniającego przyjęte w planie założenia
Rozbudowany system uzgodnieo w
(…)
…- uwarunkowanie kulturowe, ciężko uregulowad to
prawnie
Wzmocnienie i lepsze ukierunkowanie nadzoru administracyjnego nad sporządzaniem planu
Wyeliminowanie instytucji decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
Wzmocnienie roli studium uwarunkowao i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
Wprowadzenie zasad obowiązujących w zagospodarowaniu przestrzennym na poziomie lokalnym kwestia normatywów urbanistycznych - zasady dla całego regionu lub kraju
Zintegrowanie planowania miejscowego z planowaniem inwestycyjnym
Eliminacja ogólnikowości (dwuznaczności) i dowolności interpretacyjnej planów miejscowych
4. Planowanie przestrzenne w RFN ramy prawne
Niemieckie prawo planowania przestrzennego
Prawo porządku przestrzennego i planowania krajowego - planowanie regionalne - kraje związkowe i
regiony (regiony to kawałki landów)
Prawo budowlane - planowanie miejscowe - gminy
Regulacje prawne są ustalane na poziomie federalnym i krajowym
- w Niemczech jest zarówno ustawa federalna całego kraju i ustawy landów
5. Organizacja planowania przestrzennego w RFN
a) Kraje związkowe sporządzają
Plany porządku przestrzennego dla obszaru całego kraju - landu
Plany regionalne dla obszarów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)