To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Symbolizm
Celem postepowania badawczego jest rekonstrukcja swiadomosci spolecznej. Chodzi o zrozumienie od wewnatrz badanych zajwisk wystepujacych w kontekscie szerszej idiomatycznej calosci.
L.E. Cassier
istota czlowieczenstwa lezy w zdolnosci czlowieka do tworzenia symboli. Ostatecznym symbolicznym przeksztalceniem wszelkich doswiadczen czlowiek jest mowa. Dzieki niej czlowie zyje nie tyle w swiecei rzeczy, ile raczej w swiecie pojec, wyobrazen o nich. W analizie symbolicznej jednym z zasadniczych elementow jest traktowanie kultury jako systemu komunikowania sie opartego na przekazywaniu okreslonych znakow w okreslonych sytuacjach.
Znak funkcjonuje bardzo czesto jao symbol. Roznia sie tym ze znak jest jednoznaczny, natomiast symbol cechuje wieloznacznosc i niedookreslonosc. Rola symbolu poega na pobudzaniu naszej wyobrazni w takim stopniu, aby ostatecznie wywolac w naszych umyslach te idee ktora sam przedstawia. Rzeczy sa ujmowaniejako symboliczne z uwagi naich relacje do innych rzeczy i zjawisk. Analiza symboliczna polega na wyjasnianiu znaczen roznych symboli wystepujacych w konkretnych kulturach. Dwa etapy:
-okreslenie miejsca symbolu w danym systemie kulturowym
-wyjasnienie jego znaczenia w tym systemie polegajace na analizie typu strukturalnego
Ujmowanie rzeczywistosci kulturowej jako symbolicznej wiaze sie z uznaniem, ze czlowiek nie odnosi sie do rzeczy i zjawisk w sposob bezposredni lecz przez symbole wyznaczajace jego stosunek do nich. Symbol rozpatrywany jest wiec jako wyraz stosunkow spolecznych, wiedzy, a takze jako regulator dzialania.
R. Firth
Okresla symbol jako srodek umozliwiajacy nam czynienie abstrakcji, ale jak zauwarza, symbol ma wartosc instrumentalna. Rozpatruje symbole jako "instrumenty ekspresji, komunikacji, wiedzy i kontroli. Wiele symboli w szerokich krega spoleczenstw jest wytwarzanych spolecznie. Wynika to z faktu ze znaczenia symboli sa wpajane przez spoleczne procesy uczenia (inicjacje). Analizowanie systemow kulturowych opiera sie na koncepcji symboli rdzennych. polega na poszukiwaniu symboli zasadniczych jako centrow organizacji w systemach kulturowych
Geertz
Analizuje religie jako jeden z organizujacych symboli systemu kulturowego. Religia musi byc rozpatrywana w wymiarze kulturowym. Okresla kulture jako historycznie transmitowany zbior znaczen zawartych w symbolach, system odziedziczonych koncepcji wyrazonych w symbolicznych formach, porzez zaczenia ktorych ludzie komunikuja, uwieczniaja i rozwijaja swa wiedze i postawy wzglendem zycia.
Religia to system symboli ktore dzialaja w celuustabilizowania poteznych, przenikajacych czlowieka dlugotrwalych usposobien i motywacji poprzez formulowanie koncepcji ogolnego porzadku egzystencji i przyoblekanie tych koncepcji w taka aure faktycznosci ze usposobienia te i motywacje wydaja sie calkowicei realistyczne.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)