Wykład - środki masowego przekazu i opinia publiczna

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 973
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - środki masowego przekazu i opinia publiczna - strona 1 Wykład - środki masowego przekazu i opinia publiczna - strona 2 Wykład - środki masowego przekazu i opinia publiczna - strona 3

Fragment notatki:

Środki masowego przekazu i opinia publiczna
Środki masowego przekazu ( mass media) odgrywają ogromną i stale rosnącą rolę w życiu publicznym stąd nazywane są czwartą władzą. → rodzaje mass mediów: książka prasa film radio telewizja (ostatnio satelitarna) Internet. Media dostarczają i przetwarzają wiedzę o świecie ale podlegają wpływom politycznym ( media publiczne i ekonomicznym ( media komercyjne). Status mediów zależy od systemu politycznego.   Z czasem pojawiły się różne koncepcje wpływu mediów na społeczeństwo: • media jako okno - pozwalają nam poznać świat który leży poza możliwościami naszego doświadczenia bez jakiejkolwiek manipulacji • media jako zwierciadło - dają obraz w miarę prawdziwy choć odwrócony. Pole widzenia jest ograniczone przez nadawcę • media jako filtr - przepuszczają niektóre informacje dają więc obraz rzeczywistości niepełny zależny od intencji nadawcy • media jako bariera - są ekranem oddzielającym nas od rzeczywistości ( dają wizerunek fałszywy) → dzięki istnieniu mediów masowych i dużych grup odbiorców ukształtowała się tzw. opinia publiczna - system przekonań i poglądów na sprawy publiczne ( polityka ekonomia kwestie społeczne). Na opinię publiczną wpływają media i elity. → wzrost znaczenia opinii publicznej ( wykorzystywanej przez polityków i reklamę) doprowadził do rozwoju badań w tym zakresie. Wykorzystuje się sondaże - czyli analizę i interpretację wypowiedzi określonej liczby osób. Zajmują się tym wyspecjalizowane instytucje: OBOP CBOS Pentor i inne.
Czynniki wpływające na zachowanie człowieka
Człowiek żyje w pewnym otoczeniu - nazywanym środowiskiem z którym łączą go ścisłe związki. Podejmuje określone czynności ( działania) czyli zachowuje się w określony sposób. Na jego zachowanie wpływają potrzeby postawy i osobowość. Potrzeba - stan braku czegoś co jest niezbędne do życia rozwoju pełnienia roli społecznej. Skłania jednostkę do działania. → często dzieli się potrzeby na biologiczne - wrodzone i wynikające z funkcji organizmu ( potrzeba jedzenia snu wydalania zachowania temperatury ciała itd.) oraz psychiczne - uwarunkowane strukturą osobowości ( np. pragnienie miłości uznania władzy wiedzy itd.) → Wg badacza amerykańskiego Abrahama Maslowa potrzeby tworzą pewną hierarchię która  decyduje o kolejności ich zaspokajania.   I klasa - potrzeby wynikające z braku czegoś ( elementarne) → Potrzeby fizjologiczne:  potrzeba jedzenia potrzeba odpoczynku potrzeby seksualne → Potrzeby bezpieczeństwa wyrażają się unikaniem tego co może przynieść śmierć lub cierpienie: potrzeba opieki oparcia ładu poczucia pewności co do przyszłości ( brak lęku) → Potrzeby przynależności i miłości ( afiliacji) → Potrzeby szacunku i uznania          II  klasa - potrzeby które służą wzrostowi doskonaleniu jednostki

(…)

… informacje i tworząc własny system wartości. • humanistyczna - człowiek dąży do samorealizacji stanowiąc część świata społecznego i będąc z natury dobrym.

… informacje i tworząc własny system wartości. • humanistyczna - człowiek dąży do samorealizacji stanowiąc część świata społecznego i będąc z natury dobrym.

... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz