To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rodzaje strategii działania przedsiębiorstw:
Strategia firmy określa jaki rodzaj działalności jest lub będzie rozwijany i w jaki sposób.
Strategia biznesu precyzuje przez jakie działania mają być osiągnięte cele firmy.
Strategie funkcjonalne dotyczą konkretnych działań zapewniających realizację strategii firmy i biznesu (marketing, finanse, produkcja, R&D, zatrudnienie itd.)
Integracja pionowa polega na rozszerzeniu dotychczasowej działalności w dwóch kierunkach:
dystrybucji własnych produktów i usług
zaopatrzenia w produkty i usługi niezbędne do produkcji.
Ekspansja globalna to zawieranie aliansów strategicznych i joint ventures by zwiększyć rynek i osiągnąć cele niedostępne dla pojedynczego przedsiębiorstwa.
Dywersyfikacja - umocnienie lub zmiana kierunku działalności firmy:
wewnętrzna - różnicowanie działań przez kreowanie nowych produktów w oparciu o własne zasoby i umiejętności
zewnętrzna - różnicowanie działalności przez wykup lub fuzję z innym przedsiębiorstwem.
Podstawowe rodzaje strategii:
Strategia defensywna - nastawiona na minimalizację niepowodzeń i zachowanie uprzednich zdobyczy, skupiona na działaniach rutynowych przy nadmiernym systemie kontroli - prowadzi do zastoju i marazmu próbując bezskutecznie zapobiegać entropii systemu zarządzania firmą:
strategia izolacji - służy zmniejszeniu liczby kontaktów z otoczeniem (odbieranych jako zakłócenia) firmy dążącej do samowystarczalności ekonomicznej
strategia hierarchizacji - poprzez wielopoziomową budowę organizacji dokonuje pewnej segmentacji otoczenia sprawiając, że zakłócenia stamtąd płynące są wchłaniane przez wyodrębnione jednostki i tylko niewielka ich część przenosi się na całą firmę
strategia nadmiaru - akceptacja złożoności systemu i jego otoczenia przy braku właściwych informacji o zależnościach między nimi.
Strategia ofensywna - nastawiona na działania przedsiębiorcze, wymagające wyobraźni, pomysłowości, elastyczności i odwagi by podejmować ryzykowne decyzje w celu zwiększenia korzyści. Jej cechy to opanowanie i rozwijanie rynku, rozwój nowych wyrobów i dywersyfikacja:
strategia pionierska - wyprzedzanie pozostałych w zastosowaniu oryginalnych innowacji, uzyskiwanie długofalowych korzyści dzięki wcześniejszemu wejściu na rynek, duże ryzyko związane z dużymi kosztami nowości i otwarcia rynku, ewentualną niekorzystną opinią w przypadku niedojrzałej innowacji
strategia naśladowcza - związane często z dużym ryzykiem spowodowanym krótką fazą rynkową innowacji i preferowaniu wyrobów pioniera dążenie do utrzymywania się tuż za przedsiębiorstwami pionierskimi:
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)