To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 10
Rodzaje kanałów wertykalnych :
a) korporacyjne (własne) - producent jest właścicielem firmy działającej na szczeblu hurtu i/ lub detalu (integracja naprzód) detalista uruchamia własną produkcję sprzedawanych towarów (integracja wstecz)
b) kontraktowe - współpraca na podstawie zawartych kontraktów; kontrakty dotyczą np. znakowania, działań promocyjnych, standaryzacji form sprzedaży etc.
Podstawowe formy to :
zrzeszenia - związki hurtowników z niezależnymi detalistami
spółdzielnie - współpraca drobnych detalistów
franchizing - długookresowe porozumienie o współpracy między niezależnymi prawnie podmiotami gospodarczymi, zawarte w celu osiągania obopólnych korzyści
c) kanały administrowane - brak umów formalnych o współdziałaniu, dobrowolne podporządkowanie liderowi.
Cele realizowane przez kanał
Określenie celów odbywa się zgodnie z uwzględnieniem planowanych poziomów użyteczności.
Cele zmieniają się wraz ze zmiana produktu np. produkty łatwo psujące się, zajmujące dużą powierzchnię, o dużej wartości jednostkowej.
Decyzje związane z projektowaniem kanału dystrybucji :
typ kanału - bezpośredni, pośredni
ilość kanałów - jeden, wiele
długość kanałów - krótkie, długie
rodzaj pośredników - hurtownicy, agenci, detaliści ilość pośredników na każdym szczeblu
ETAPY PROJEKTOWANIA KANAŁÓW DYSTRYBUCJI
Sformułowanie celów dystrybucji. Cele mogą być następujące :
wprowadzenie na rynek nowych produktów
rozszerzenie dotychczasowych rynków zbytu
zwiększenie udziału w rynku
poprawa poziomu usług dystrybucyjnych
Identyfikacja alternatywnych kanałów :
zmiany starych lub zaprojektowanie nowych
pośrednie czy bezpośrednie jeden czy wiele kanałów
Ocena kanałów alternatywnych :
odniesienie do celów
zdolność do realizacji celów (sprawność, efektywność)
Wybór kanałów dystrybucji :
wybór pośredników na każdym szczeblu
ustalanie warunków transakcji
zawarcie umów
STRATEGIA PUSH & PULL (PCHANIA I SSANIA)
producent wyraźnie promuje sprzedaż
hurtownik
(…)
… w celu dalszej odsprzedaży
pośrednicy agenci - sprzedają i kupują w imieniu i na rachunek zleceniodawcy firmy współdziałające - ich działalność ułatwia proces kupna sprzedaży, to np. banki, giełdy, instytuty badań rynku, agencje reklamowe, firmy ubezpieczeniowe HURT - funkcje wobec producentów i detalistów
Funkcje podstawowe :
planowanie, negocjowanie warunków dostaw i dokonywanie zakupów
gromadzenie i przechowywanie zapasów
przekształcenie asortymentu produkcyjnego w handlowy
transport, spedycja
finansowanie procesów wymiany np. dokonywanie zakupu produktów, ubezpieczenie
badanie rynku i przekazywanie informacji rynkowej producentom i detalistom
przenoszenie ryzyka handlowego
ustalanie cen hurtowych obejmujących wartość usług dodanych (marży hurtowej) do wartości określonej przez ceny zakupu towarów…
… towary za zamówieniem pocztowym katalogi
spółdzielnie producentów rolnych własność producentów rolnych ; skup i sprzedaż we własnym zakresie na rynkach lokalnych
AGENCI nie stają się właścicielami produktów (!)
główna funkcja - to nawiązywanie kontaktów handlowych , uzgadnianie warunków transakcji między wytwórcami i detalistami
otrzymują wynagrodzenie od angażującego ich podmiotu
Wyróżnia się:
brokerzy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)