KRRiT :
29.12.1992r. - Przyjęcie ustawy o Radiofonii i Telewizji. Trzy miesiące wcześniej (15.10.1992) dokonano nowelizacji konstytucji, polegającej na wpisaniu do tekstu konstytucji pięciu liter: KRRiT. Taką nazwą określono mającą dopiero powstać instytucję państwową, której zadaniem byłoby uporządkowanie sektora mediów elektronicznych. KRRiT jest organem o statusie konstytucyjnym . W art. 5 ustawy o radiofonii i telewizji stwierdza się, że jest to organ państwowy właściwy w sprawach radiofonii i telewizji.
Art. 6 enumeratywnie zostały wymienione kompetencje KRRiT w odniesieniu do radiofonii i telewizji. W art. 7 ust. o Radiofonii i Telewizji określony jest konstytucyjny skład tej instytucji (do 2005 - 9 osób, od 1.01.2006 - 5 osób). Osoby te powinny mieć wiedzę i doświadczenie w zakresie mediów. Zapis ten jest w praktyce martwy, gdyż większość ludzi ma raczej znikomą wiedzę w tematyce medialnej.
2 osoby wybierane przez Sejm, 2 osoby przez Prezydenta, 1 - Senat.
Kadencja KRRiT trwa 6 lat. Członka KRRiT można wybrać tylko na 1 kadencję.
Bardzo ciężko jest odwołać członka KRRiT:
Jeśli członek KRRiT zrzecze się swojej funkcji. Wtedy organ, który go powołał na funkcję członka KRRiT może go odwołać.
W przypadku choroby trwale uniemożliwiającej trwałe sprawowanie funkcji (bardzo niejasny zapis).
Gdy następuje skazanie go prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa z winy umyślnej.
W przypadku naruszenia przepisów ustawy orzeczonym przez Trybunał Stanu.
Kiedy członek KRRiT złoży niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu (również martwy zapis).
KRRiT ma ustawowy obowiązek przedstawiania Sejmowi (do Marszałka), Senatowi (do Marszałka), prezesowi Rady Ministrów i Prezydentowi co roku (do 30.03) dwóch dokumentów o charakterze sprawozdawczym dotyczącym działalności KRRiT:
Sprawozdanie z działalności KRRiT,
Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji.
Sprawozdanie wraz z informacją są przedmiotem analiz i oceny (we właściwej komisji). Następnie Sejm i Senat podczas obrad plenarnych podejmują (osobno) uchwałę o przyjęciu/przyjęciu z zastrzeżeniami/odrzuceniu dokumentu. Podobną decyzję podejmuje Prezydent.
Koszty utrzymania KRRiT są budżetowe (nie z abonamentu).
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)