To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
PRZEJŚCIE DO PONOWOCZESNOŚCI:
DYFERENCJACJA SPOŁECZNA Kolizja norm i wartości reprezentowanych przez różne grupy społeczne; odrzucenie przymusowej homogenizacji.
Wielość subsystemów społecznych kierujących się własną „logiką”, wartościami i normami.
DEINSTYTUCJONALIZACJA
Silne instytucje zapewniają internalizację norm i wartości, „odciążają” jednostkę od trudu stałego podejmowania decyzji, chronią przed zwątpieniem i niepewnością. Świat instytucji posądzany jest o fasadowość skostnienie i bezosobowość.
Tradycja traci na ważności (detradycjonalizacja).
Kończy się epoka masowych organizacji i superstruktur.
Przemiany rodziny - alternatywne formy życia rodzinnego; emancypacja dziecka w rodzinie; wzrost roli rówieśników.
Deinstytucjonalizacja religijności - prywatyzacja religii.
Przejście od tradycyjnych wartości - obowiązku do wartości samorealizacyjnych.
PLURALIZM KULTUROWY
Pluralizm wartości, wzorów osobowych i wzorów zachowań.
Mnogość wyznań i religii (pluralizm religijny), wartości (pluralizm aksjologiczny), grup społecznych (pluralizm społeczny), stylów i „filozofii” życia (pluralizm kulturowy) oraz sił politycznych (pluralizm polityczny).
Odchodzenie od „losu” do „wyboru” od „przymusu” do „zmiennych możliwości”.
Nie ma jednej obiektywnej prawdy. Każdy, kto głosi, iż jego prawda jest jedyna albo najlepsza jest totalitarystą. Upadek monopoli definiujących sensy i znaczenia. Nie odczuwa się potrzeby całości.
STRUKTURALNY INDYWIDUALIZM
Indywidualizacja stylów życia i sposobów bycia. Wyzwolenie jednostki z wszelkich przymusów i konwencji a zarazem utrata więzi społecznych i orientacji (paradoks indywidualizacji) Poszukiwanie oryginalności i niepowtarzalności. Narcystyczny indywidualizm - dążenie do samorealizacji staje się prawem najwyższym.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)