Wykład - Poznawcza koncepcja inteligencji Stenberga

Nasza ocena:

3
Pobrań: 259
Wyświetleń: 1141
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Poznawcza koncepcja inteligencji Stenberga - strona 1 Wykład - Poznawcza koncepcja inteligencji Stenberga - strona 2

Fragment notatki:

Poznawcza koncepcja inteligencji Stenberga
Ogólnie poznawcze koncepcje badają inteligencje na podstawie procesów poznawczych (pamięć, uwaga)
Sternberg - wyznacza komponenty procesu poznawczego czyli procesu intelektualnego.
Na tej podstawie stwierdza różnice indywidualne, które wiążą się z szybkością wykonania, choć inteligentni na niektórych etapach są wolniejsi od nieinteligentnych. Różnice indywidualne:
Liczba i rodzaj składników, reguła ich zestawienia w proces poznawczy, kolejność składników, reguła kończenia aktywności składników, czas i poprawność działania składników oraz rodzaj reprezentacji poznawczej, na której działają składniki.
Triadowa teoria inteligencji -najpopularniejsza dzis, inteligencja powiązana jest z szybkim automatyzowaniem procesów poznawczych czyli wykonaniem czynności plynnie, bez wysilku bez swiadomej kontoli.
Inteligencja nie tyle przejawia sie w obliczu nowej sytuacji(choc pozwala na skuteczniejsze działanie), co w jej przyswojeniu i ponownym doświadczaniu. Prowadził badania nad pamięcią krótkotrwałą, które wykazały, że inteligentni kojarzą szybciej i w związku z tym Składają sie na nią trzy subteorie: a. Komponentowa - inteligencja to wewnętrzny proces poznawczy w oparciu działanie składników:
wykonawcze -rozumowe wykonanie(rozumowanie przez analogie)
Komponenty nabywania wiedzy - przyswajanie informacji I tworzenie zestawow informacyjnych.
Metakomponenty - kontrola procesu, swiadome planowanie , nabycie doświadczenia.
b. Doświdczeniowa - funkcjonowanie trzech grup składników do wykonania nowego doświadczenia
O inteligencji świadczą:
Skuteczność działania w sytuacjach nowych
Tempo automatyzowania czynności poznawczych.
c. Kontektualna -w relacji do kontekstu społecznego i praktycznego.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz