Wykład- POLSKIE INSTYTUCJE W CZASIE I WOJNY ŚWIATOWEJ

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 4200
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład- POLSKIE INSTYTUCJE  W CZASIE I WOJNY ŚWIATOWEJ - strona 1 Wykład- POLSKIE INSTYTUCJE  W CZASIE I WOJNY ŚWIATOWEJ - strona 2 Wykład- POLSKIE INSTYTUCJE  W CZASIE I WOJNY ŚWIATOWEJ - strona 3

Fragment notatki:

Wykłady przeprowadzone przez dr Tomasza Kubickiego z Uniwersytetu Łódzkiego. Tematem notatki są polskie instytucje w czasie I Wojny Światowej. Plik zapisany jest w formacie .doc, zawiera 5 stron. Notatka zawiera omówienie następujących tematów: tymczasowa rada stanu, Kompetencje tymczasowej rady stanu, Skład osobowy tymczasowej rady stanu, Rada regencyjna, Ważność aktów prawnych Rady Regencyjnej, Premier, kompetencje premiera jako szefa rządu, Rada ministrów, departament spraw politycznych. Notatka zawiera także informacje na temat: Rada stanu, Kompetencje Rady Stanu, Rządy w okresie rady regencyjnej, Rząd Kucharzewskiego, Rząd Steczkowskiego, Rząd Świerzyńskiego, komitety obywatelskie, Kandydat na urzędnika, Obowiązki urzędnika, Prawa urzędników, Odpowiedzialność urzędników.

POLSKIE INSTYTUCJE W CZASIE I WOJNY ŚWIATOWEJ
Pierwszym powołanym organem jest tymczasowa rada stanu (grudzień 1916). Na podstawie rozporządzenia dwóch generał gubernatorów.
Bardziej reprezentowana jest część z gubernatorstwa warszawskiego (15), z lubelskiego 10. Byli nominowani, żadnych wyborów ani nic takiego.
Kompetencje
Prace projektodawcze i opiniodawcze przy tworzeniu urządzeń przyszłego Królestwa Polskiego.
Tworzenie samej administracji.
Wnioski i opinie dotyczące spraw krajowych. Tworzenie polskich sił zbrojnych.
Miała prawo wydawania postanowień w zakresie żywienia gospodarczego (działania w sferze gospodarczej walczące ze skutkami wojny). Likwidacja szkód wojennych (były nawet przeznaczone na to środki, którymi mogła dysponować).
Uchwały przez nią podejmowane nie były od razu wykonywane. Organ nie jest samodzielny. Powinna być zawsze zatwierdzona przez zarządy okupacyjne. Prowadząc działalność zaczyna również wysuwać żądania mające na celu rozszerzenie jej kompetencji i przejmowanie jak najwięcej uprawnień przez struktury polskie, np.
żądanie natychmiastowego przekazania spraw oświaty i sądownictwa stronie polskiej.
Wystąpiła również o to, by znieść strefę demarkacyjną pomiędzy generałgubernatorstwami.
Postulat by cała administracja była polska.
Postulat aby państwo polskie było podmiotem samodzielnym.
Żeby miało swobodę nawiązywania stosunków dyplomatycznych ze sprzymierzeńcami i państwami neutralnymi.
Żądanie powołania regenta za zgodą tymczasowej rady stanu.
Żądanie żeby stworzyć rząd.
Projekt utworzenia rady regencyjnej.
Działała do sierpnia 1917, podała się do dymisji. Skład osobowy tymczasowej rady stanu wyznaczył tzw. komisję przejściową. W `16, `17 roku pojawia się problem - skoro są żądania administracji polskiej, to musimy mieć kadry, a kadr nie ma. Szkolenia kadr przyszłej administracji. Kursy urzędnicze, które pozwalały obejmować nowe stanowiska.
Na przełomie września i października '17 przekazane stronie polskiej oświata i sądownictwo.
Następnym krokiem jest utworzenie rady regencyjnej. 12 września `17 reskrypt o utworzeniu rady regencyjnej 3-osobowej podpisany przez obu okupantów.
Rada regencyjna
Ma sprawować najwyższą władzę państwową do czasu wyboru króla (to ma być monarchia). To 3-osobowy organ:
Arcybiskup warszawski,
prezydent Warszawy
ziemianin Ostrowski, który był przedstawicielem rosyjskiej rady państwa.
Jednym z pierwszych istotnych aktów wydanych przez radę był dekret z 3 stycznia 1918 roku o tymczasowej organizacji władz naczelnych w królestwie polskim. Rada regencyjna jest władzą zwierzchnią i będzie wydawała akty prawne, które będą różnego charakteru i będą miały różne nazwy. Między innymi będzie wydawała dekrety i reskrypty.

(…)

…. Ten urlop może przekraczać nawet 3 miesiące. Ale zasadą jest, że taka osoba nie uzyska pensji ani dodatków związanych ze stanowiskiem (staje się urlopem bezpłatnym).
Prawo do wynagrodzenia. Pensja jest uzależniona od stanowiska. Kategorii płac było 11. Rozpiętość bardzo duża. Urzędnik najniższy 2400 marek polskich do 30000 marek w pierwszej kategorii.
Prawo do awansu. Zasadą jest awans o jedną kategorię…
… lub naczelnik sekcji. Rada stanu
Była zapowiedziana, w miesiąc później mamy dekret rady regencyjnej o radzie stanu.
To druga instytucja polska.
Siedzibą rady stanu jest Warszawa. Składa się ze 110 członków.
Wchodzą
wiryliści: (wiryliści - dobre pytanie egzaminacyjne) - wyżsi duchowni (najstarszy wiekiem rabin Warszawy itd.), rektorzy szkół wyższych (UW i PW), pierwszy prezes sądu najwyższego
43 członków…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz