To tylko jedna z 8 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Mikroekonomia, Pojęcie `monopol'
Monopol
Cechy monopolu pełnego:
Na rynku działa jeden producent (sprzedawca) i wielu kupujących (rozproszenie po stronie popytu)
Nie ma możliwości wejścia na rynek
Produkty nie mają bliskich substytutów (nie są porównywalne)
Uczestnicy rynku dysponują doskonałą informacją
Przedsiębiorstwo ma wpływ na podaż i ceny
Przedsiębiorstwo nie bierze pod uwagę zachowania innych firm, musi się jednak liczyć z istniejącym popytem
Przyczyny występowania monopoli:*
Rząd lub władze lokalne przyznają tylko jednemu przedsiębiorstwu prawo do wyłącznej produkcji danego produktu
Dane przedsiębiorstwo posiada prawa, patenty, znaki firmowe, licencje, które uniemożliwiają innym firmom możliwość produkowania tych samych produktów (uniemożliwiających powielanie technologii lub produktów przez innych)
Posiadanie praw własności do specyficznych, niepowtarzalnych, występujących w niewielkiej ilości zasobów naturalnych
Rosnące korzyści skali (monopol naturalny)
Bariery wejścia:
Prawne - czyli punkt 1* np. Poczta Polska
Technologiczne - czyli punkt 2*
Ekonomiczne - (finansowe) - prowadzenie danej działalności wymaga dużych kapitałów finansowych, a innych przedsiębiorstw na to nie stać
Monopol naturalny:
Wynika z występujących korzyści skali
Pojawia się gry jeden producent wytwarza taniej niż kilku producentów. Wynika to z małego popytu rynkowego (jednemu przedsiębiorstwu opłaca się produkcja, bo zaspokaja całe potrzeby rynku)
Koszty stają się bardzo wysokie
Pojawiają się bariery ekonomiczne (wysokie koszty stałe/mały popyt - jeżeli byłoby kilka firm, to ponosiłyby straty, jedna firma w zupełności wystarcza, by zaspokoić całe potrzeby rynku). Np. zakłady energetyczne, gazownie, zakłady wodociągowo-kanalizacyjne.
Utargi w monopolu.
Monopol ma typową krzywą popytu, czyli cena zmienia się wraz z ilością.
Uk maleje wraz ze wzrostem ilości.
Uc rośnie dopóki Uk jest dodatni.
Dla Uk = 0 , Uc ma maksimum.
Gdy Uk jest ujemny Uc maleje.
(Krzywe kosztów w każdej formie rynku są takie same.)
Wyznaczamy cenę i ilość - szukamy optimum ekonomicznego (tak jak w przypadku konkurencji doskonałej jest to punkt przecięcia Uk z KK).
QM - ilość, którą wytwarza monopolista (ilość, przy której maksymalizuje zysk całkowity).
(…)
… lub porach jest niższa; innym przykładem są ceny biletów lotniczych, które różnią się w zależności od tego jak dużo jeszcze czasu pozostało do przelotu.
Konkurencja monopolistyczna:
Cechy:
Na rynku działa wielu małych producentów i wielu konsumentów.
Każdy z producentów może zlekceważyć możliwości wpływu własnych decyzji na zachowanie innych firm (ograniczone możliwości osiągania korzyści skali).
np. na rynku istnieje wiele kancelarii prawnych o równym (i niewielkim) udziale w tym rynku. Jeśli jeden adwokat obniży cenę świadczonych usług, to nie będzie to miało wpływu na ogólną cenę usług na rynku.
Istnieje nieograniczona swoboda wejścia na rynek.
Produkty są zróżnicowane pod względem cech użytkowych oraz mają bliskie substytuty.
Producent ma pewien niewielki wpływ na cenę.
Producenci i konsumenci…
… jednak będzie to oddziaływanie o bardzo niewielkiej sile.
Cena w konkurencji monopolistycznej jest wyższa od ceny w konkurencji doskonałej, zależy to od:
Liczby firm - im więcej firm, tym mniejsze różnice między ceną w konkurencji monopolistycznej (KM) a konkurencji doskonałej (KD).
Łatwość rozwijania działalności - im łatwiej rozwijać działalność i pozyskiwać klientów, tym ceny w KM i KD będą bardziej zbliżone.
Łatwość…
…
Uc = 0ABC
Kc = 0ABC
Kz = 0ADE
Ks = EDBC
Ks
Kz
E
D
C
B
A
Up
Uk
QR
CR
KPc
KPz
Koszty,
Utargi
KK
0
Uc = 0ABC
Kc = 0ADE
Kz = 0AFG
Ks = GFDE
Zysk = EDBC
ZYSK
Ks
Kc
Kz
Uc
G
F
E
D
C
B
A
Up
Uk
QR
CR
KPc
KPz
Koszty,
Utargi
KK
STRATA
Up
Uk
QM
C
KPc
KPz
Koszty,
Utargi
KK
Q
Q
Uk
Up = Pp
Uk
Up
Uc
Uc
∂Q
∂Uc
=
Uk =
ΔQ
ΔUc
= c
Q
c *Q
=
Up =
Q
Uc
Uc = c * Q
W monopolu utarg krańcowy dzieli utarg przeciętny na pół…
… !
Ks
Kc
KK
Koszty,
Utargi
CM
QM
Uk(monopol)
Up(monopol)
Up = Uk (w warunkach doskonałej konkurencji)
QDK
CDK
CM > CDK
QM < QDK
Up
Q
Up = Uk (doskonała konkurencja)
Up (konk. Monop.)
Up (oligopol)
Up (monopol)
Uk
Uk (konk. Monop.)
Uk (oligopol)
Uk (monopol)
CENA
PRODUKT
PROMOCJA
DYSTRYBUCJA
MARKETING
PROMOCJA
Reklama
Opakowanie
Promocja sprzedaży
Public Relations, Publicity
Sprzedaż osobista
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)