To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podmiotowość Stolicy Apostolskiej i Watykanu.
W ujęciu historycznym jej podmiotowość kształtowała się różnie w zależności od tego, czy korzystała z podstaw terytorialnych swojego działania czy też była pozbawiona terytorium. W początkowym okresie historii stolicy Apostolskiej możemy powiedzieć, że od powstania Państwa Kościelnego (755 r.) - z darowizny króla frankońskiego Pepina Małego, z ziem, które odebrał Longobardom) uznane zostało przez wiele państw, uzyskło także dość rozległe terytorium. Funkcjonowało do 1870 r., kiedy w związku z procesem zjednoczenia Włoch państwo Kościelne uległo likwidacji.
Drugi okres historii Stolicy Apostolskiej obejmuje lata 1871-1929. 11 lutego 1929 roku zawarte zostały traktaty laterańskie pomiędzy Stolicą Apostolską a Włochami. Przywracały podstawy terytorialne Stolicy Apostolskiej w postaci miniaturowego państwa Watykan. Na mocy traktatów laterańskich Włochy uznały suwerenność Watykanu.
Pojawił się problem który w doktrynie prawa międzynarodowego jest różnie rozstrzygany. Czy mamy do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami prawa międzynarodowego (Stolica Apostolska i Watykan), czy jest to ten sam jeden podmiot prawa międzynarodowego. Mówiąc o stolicy apostolskiej na ogół bierze się pod uwagę pewne atrybuty dotyczące władzy papieża. Przez Stolicę Apostolską najczęściej rozumie się aparat kurii rzymskiej czyli papieża i otaczających go dostojników kościoła rzymskokatolickiego. Pod pojęciem Stolicy Apostolskiej można rozumieć organizację zwierzchnią władzy w kościele rzymskokatolickim, który reprezentowany jest w stosunkach międzynarodowych przez osobę papieża.
Gdyby brać pod uwagę uprawnienia, które dotyczą uczestnictwa Stolicy Apostolskiej i Watykanu w stosunkach międzynarodowych to należałoby zauważyć, że w stosunkach międzynarodowych występuje i Stolica Apostolska i Watykan, z tym że nigdy nie jest tak by równolegle obok siebie występowali przedstawiciele Stolicy Apostolskiej i Watykanu, ale np. Watykan uzyskał członkostwo w takich organizacjach międzynarodowych jak Powszechny Związek Pocztowy, Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna, Światowa Organizacja Własności Intelektualnej, natomiast Stolica Apostolska uzyskała członkostwo np. w Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, Światowej Organizacji Turystyki, Rady Współpracy Kulturalnej. W ubiegłym roku pojawiły się pierwsze oficjalne wypowiedzi reprezentantów Watykanu na temat możliwości występowania o członkostwo w ONZ. Nie wykluczono możliwości przystąpienia do ONZ. Jeśli chodzi o zawierania umów międzynarodowych, to ius contrachendi przysługuje Stolicy Apostolskiej i państwu Watykan. Watykan np. zawarł umowy z Włochami dotyczące spraw administracyjnych, komunikacyjnych, pocztowych. Jeśli coś pozostaje w gestii związanej ze zwierzchnictwem terytorialnym nad Watykanem, wtedy stroną tego rodzaju umów jest państwo Watykan, natomiast Stolica Apostolska występuje przede wszystkim jako strona konkordatów, które są zawierane przez Stolicę Apostolską z państwami i dotyczą sytuacji Stolicy Apostolskiej, kościoła rzymskokatolickiego w poszczególnych państwach.
(…)
….
Głową państwa jest papież, reprezentuje też Stolicę Apostolską w stosunkach zewnętrznych. Stosunki dyplomatyczne utrzymuje Stolica Apostolska ze 174 państwami, a siedziby przedstawicielstw dyplomatycznych innych państw znajdują się we Włoszech.
Przedstawicielami Stolicy Apostolskiej są nuncjusz i internuncjusz.
Dziekanem korpusu dyplomatycznego jest przedstawiciel Stolicy Apostolskiej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)