To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Marketing dr Marek Drzazga
Wykład 1
Przedsiębiorstwo jest w otoczeniu, które nie jest stałe (dynamiczne). Istnieje otoczenie:
bliższe ( mamy na nie wpływ - konkurencyjne)
dalsze (nie mamy wpływu, ono dyktuje warunki)
Otoczenie ogólne: demograficzne, ekonomiczne, społeczno - kulturalne, prawne, międzynarodowe, organizacyjne, przyrodniczo - techniczne
Otoczenie konkurencyjne: dostawcy, potencjalni wchodzący, konkurencyjne substytuty, nabywcy
Marketing - czego konsument potrzebuje dopiero potem produkcja,
zaspokojenie potrzeb konsumenta,
nie jest to nauka
klasyczne - oznacza odpowiednie planowanie, koordynację i kontrolę wszystkich działań przedsiębiorstwa ukierunkowanych na aktualne i potencjalne rynki zbytu
szerokie - wg AMA to proces planowania i urzeczywistniania koncepcji cen, promocji oraz dystrybucji idei dóbr i usług w celu doprowadzenia do wymiany satysfakcjonującej jednostki i organizacje.
Elementy marketingu
podsystemy informacji rynkowej (badania rynku, segmentacja rynku, odpowiedni wybór)
podsystem dystrybucji (system sprzedaży, kanały dystrybucji)
podsystem aktywizacji sprzedaży (współpraca z konsumentami i otoczeniem poprzez sprzedawcę, aktywizacja sprzedaży, usługi sprzedażowe i posprzedażowe, cena - musi być odpowiednio dobrana)
podsystem planowania produktu ( produkt, opakowanie, znak fabryczny)
Ogólne zasady marketingu
Z istoty marketingu wynikają określone zasady postępowania, które ukierunkowują działalność praktyczną w tej dziedzinie, nie przesądzając jednocześnie o kształcie strategii marketingowej, jaką przyjmuje przedsiębiorstwo w konkretnych warunkach.
zasada celowego wyboru i kształtowania rynku przedsiębiorstwa
zasada badania rynku
zasada zintegrowanego oddziaływania na rynek (marketing mix)
zasada planowania działań rynkowych
zasada kontroli skuteczności działań marketingowych
ad3. marketing mix:
-cena
-promocja
-dystrybucja
-produkt
Są równoważne, nie możemy stosować ich oddzielnie, jednak wszystko uzależnione jest od ceny - nośnik pieniądza
Funkcje marketingu
przygotowawcza
gromadzenie informacji rynkowej
badanie rynku
planowanie produktu i programu asortymentowego
kalkulacja i stanowienie cen
organizowanie systemu dystrybucji
planowanie działań promocyjnych
kontrola i analiza wyników marketingowych
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)