WYKŁAD- Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu, Komisje Senackie i Poselskie

Nasza ocena:

4
Pobrań: 350
Wyświetleń: 4081
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
WYKŁAD- Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu, Komisje Senackie i Poselskie - strona 1

Fragment notatki:

Wykłady przeprowadzone przez dr hab. Michała Domagały z Uniwersytetu Łódzkiego. Tematem notatki jest Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu. Plik zapisany jest w formacie .doc, zawiera 5 stron. Dokładna tematyka poruszana w notatce jest następująca: konstytucja, regulaminy, funkcja regulaminów izb parlamentarnych, Uchwała Senatu jest z 1990 roku, Organy wewnętrzne Sejmu i Senatu, dwie grupy organów, inauguracja kadencji Parlamentu, ślubowanie parlamentarzystów, wybór Marszałka Sejmu, długość kadencji Marszałka Sejmu, Marszałek Senior, Vice-Marszałkowie, Prezydium Sejmu, Prezydium Senatu, Organy pomocnicze
Konwent Seniorów, Klub Poselski, Koło Poselskie, Przedstawiciele porozumień poselskich, Komisje Senackie i Poselskie stałe i Komisje Senackie i Poselskie nadzwyczajne, Komisja Śledcza, różnice komisji śledczych i pozostałych.

Organizacja wewnętrzna Sejmu i Senatu
Konstytucja reguluje te kwestie w bardzo szczególny sposób. Konstytucja odsyła do regulaminów. Regulaminy to uchwały odrębne sejmu i Senatu, każda Izba decyduje o sprawach wewnętrznych trybu obradowania, sposobu podejmowania decyzji. Każda Izba decyduje o tym w sposób samodzielny. Wykluczona jest ustawa, która by to uchwalała. Bo w uchwalaniu ustaw biorą udział obydwie Izby czasem prezydent i zagrażałoby to autonomii Senatu. jedna Izba Ingerować by mogła w kwestii organizacyjne drugiej, prezydent mógłby ingerować w wewnętrzne sprawy. Wszelkie sprawy społeczne, gospodarcze, regulowane są w drodze ustawy. Z autonomii Izb wynika zakaz jakiejkolwiek ingerencji innej Izby. Dlatego stosuje się uchwałę. Jest to akt stosunkowo niskiej rangi. Uchwały zarządzenia, ogólniki, to akty prawa wewnętrznego. Czym jest regulamin? Jest to akt wewnątrzorganizacyjny Sejmu i Senatu. Musimy stwierdzić że to są zagadnienia o bardzo istotnym znaczeniu.
Regulaminy odgrywają bardzo istotną rolę wśród źródeł prawa konstytucyjnego. jest to funkcjonowanie Parlamentu, określone w szczegółach. Gdyby nie było regulaminu Sejmu mogłyby zaistnieć konflikty i spory. Uregulowanie kwestii proceduralnych jest niezbędne konieczne. Regulamin Sejmu to uchwała z 1992 roku. Jest to akt stosunkowo stary, ale całkowicie zgodny z konstytucją.
Uchwała Senatu jest z 1990 roku. Jest to uchwała podjęta po przywróceniu Senatu. Najpierw Senat podjął tymczasową uchwałę, rok później została ustalona i obowiązuje do dziś. Obydwie te uchwały są nowelizowane, zmieniane bardzo często. Trudno by się było doliczyć ilości tych zmian, uchwała sejmu była nowelizowana ponad 100 razy. Organy wewnętrzne Sejmu i Senatu. Regulacje zawarte w obu Regulaminach są prawie identyczne. Różnice dotyczą struktury organów pomocniczych, jakimi są komisje sejmowe i senackie, a różnice są podyktowane innym zakresem kompetencji Sejmu i Senatu. W Senacie nie trzeba tylu komisji. Organy wewnętrzne posiadają identyczne nazwy. Organy dzielimy na dwie grupy:
1.Organy pomocnicze.
2.Organy kierownicze. Marszałek Sejmu i Senatu, Prezydium Sejmu i Senatu, Marszałek Senior. Po każdych wyborach kiedy w okresie 30 dni ma być zwołane pierwsze posiedzenie Sejmu i Senatu, kończy się kadencja Sejmu dotychczasowego i Prezydent zwołuje pierwsze posiedzenie, wyznaczając konkretną datę. Nie ma jeszcze żadnego organu wewnętrznego, bo te z poprzedniej kadencji przestały istnieć. Prezydent wyznaczając pierwsze posiedzenie jednej i drugiej Izby, Mianuje Marszałka Seniora Jednej i drugiej Izby. Prezydent powinien powołać do tej funkcji najstarszego wiekiem posła i senatora. Do jego

(…)

… reguluje ustawa. Tylko komisja śledcza i jej działalność jest regulowana w ustawie.
Obradowanie w Komisji śledczej opiera się na Kodeksie postępowania karnego. Komisje stałe-ze względu na ich ilość, 28 w Sejmie ich charakter jest bardzo zróżnicowany. Możemy je podzielić na dwie grupy. Są to komisje problemowe i resortowe-zakres zadań pokrywa się zakresem działania jakiegoś resortu. Nazwa jest identyczna…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz