Wykład - opór toczenia i opór wzniesienia w samochodach

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 1897
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - opór toczenia i opór wzniesienia w samochodach - strona 1 Wykład - opór toczenia i opór wzniesienia w samochodach - strona 2

Fragment notatki:

Omówić opór toczenia i opór wzniesienia w samochodach.
Opór toczenia - zależy przede wszystkim od rodzaju nawierzchni drogi oraz masy m samochodu który obliczamy ze wzoru:
Ft = m*g*f Zależy od również od rodzaju ogumienia, ciśnienia powietrza w ogumieniu i prędkości jazdy. Wartości współczynnika f w zależności od tych czynników podaje poniższy wykres.
Współczynnik oporu toczenia w funkcji prędkości i ciśnienia w ogumieniu
Inna wygodniejsza od użycia powyższego wykresu metoda wykorzystuje stabelaryzowane wartości współczynnika f dla małych prędkości jazdy, które oznaczamy jako f0 (wartości stabelaryzowane zależne od nawierzchni)
Dla prędkości jazdy V 100km/h można posłużyć się zależnością
f = f0 * (1+ A*V2)
A - stała wartość stabelaryzowana zależna od nawierzchni.
Omówić opór bezwładności w samochodach.
Opór bezwładności dotyczy ruchu przyspieszonego lub opóźnionego. Określa on wartość siły oporu, którą należy dodatkowo przyłożyc do pojazdu aby rozpędzić go lub hamować z określonym przyspieszeniem x¨.

(…)

… prędkości i ciśnienia w ogumieniu
Inna wygodniejsza od użycia powyższego wykresu metoda wykorzystuje stabelaryzowane wartości współczynnika f dla małych prędkości jazdy, które oznaczamy jako f0 (wartości stabelaryzowane zależne od nawierzchni)
Dla prędkości jazdy V<= 100km/h, a więc dla wszystkich samochodów ciężarowych ze względu na małe zmiany f wraz z prędkością przyjmujemy dalej stałą zależność
f…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz