Wykład - offshoring indyjski

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 1253
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - offshoring indyjski - strona 1 Wykład - offshoring indyjski - strona 2 Wykład - offshoring indyjski - strona 3

Fragment notatki:

INDYJSKI MODEL OFFSHORINGU. WNIOSKI DLA POLSKI
1. Wprowadzenie
Upowszechnianie się offshoringu jest jednym z najważniejszych przejawów globalizacji gospodarczej, choć jego znaczenie jest zróżnicowane w poszczególnych regionach świata. Podczas gdy współpraca z offshoringowymi partnerami stanowi codzienny element działalności koncernów amerykańskich oraz źródło dynamicznego rozwoju gospodarki Indii, firmy z krajów zachodnioeuropejskich z większą ostrożnością podchodzą do tego popularnego trendu. Niniejszy artykuł ma za zadanie przybliżyć specyfikę indyjskiej działalności offshoringowej, zaprezentować strategie azjatyckich firm-specjalistów (głównie na przykładzie indyjskiej korporacji Infosys), wskazać źródła ich sukcesu oraz wyzwania, przed którymi stanąć mogą także polskie przedsiębiorstwa usługowe.
Klienci dzwoniący do działów obsługi klienta wiodących amerykańskich firm nie poznają po akcencie, że rozmawiają z pracownikami oddalonego o tysiące kilometrów call center na innym kontynencie. Niewiele osób wie, że w krakowskim dziale księgowości biletowej Lufthansy przetwarzane są dokumenty dla oddziałów firmy w całej Europie. Istotne elementy największych projektów informatycznych realizowane są przez wyspecjalizowanych azjatyckich podwykonawców, a 18% pracowników globalnego przemysłu usług informatycznych przypada właśnie na Indie. Obecna popularność offshoringu wynika z pozytywnych doświadczeń największych przedsiębiorstw z globalizacją łańcucha dostaw i upowszechnieniem outsourcingu. Jest także pochodną dostępności i dynamicznego rozwoju technologii informatycznych i telekomunikacyjnych. Powszechnie stosowany przez ostatnich kilkanaście lat outsourcing pozwala na redukcję koszów transakcyjnych organizacji-użytkowników dzięki specjalizacji dostawców i efektom skali. Stopniowo rozszerzał się również zakres stosowania outsourcingu - od relatywnie prostych operacji zaplecza (back office), zlecanych doraźnie lub powtarzalnych, opartych na standardowych procedurach i regułach, oraz czynności administracyjnych (takich jak zarządzanie infrastrukturą informatyczną, przetwarzanie danych i dokumentów), aż po całe procesy gospodarcze, wymagające kontaktów z klientami końcowymi i odpowiednich kompetencji (Business Process Outsourcing -BPO).
W 1995 roku felietonistka magazynu „The Economist”, Frances Cairncross, w głośnym artykule przepowiedziała „śmierć odległości” (the death of distance), którą miały wywołać nowe technologie informatyczne i telekomunikacyjne, rewolucjonizujące przemysł w sposób analogiczny do historycznych skutków odkrycia elektryczności (Cairncross 1995). Dziesięć lat później Thomas L. Friedman ogłosił w równie popularnej książce, że „świat jest płaski” (the world is flat), głosząc nadejście ery powszechnego wykorzystywania offshoringu i powiązanego z nim dynamicznego rozwoju gospodarki indyjskiej (Friedman 2005). ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz