Wykład - Ochrona praw mniejszości narodowych w systemie LN

Nasza ocena:

3
Pobrań: 84
Wyświetleń: 371
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Ochrona praw mniejszości narodowych w systemie LN - strona 1 Wykład - Ochrona praw mniejszości narodowych w systemie LN - strona 2 Wykład - Ochrona praw mniejszości narodowych w systemie LN - strona 3

Fragment notatki:

Ochrona praw mniejszości narodowych w systemie LN na wybranych przykładach
Mniejszość to grupa ludności zamieszkująca dane terytorium różniąca się od obywateli przynależnością narodową, wyznaniem, językiem, rasą, mająca jednak obywatelstwo danego państwa i zamieszkująca je na stałe.
Rozwój tych kwestii ma początek już w XIX w., kiedy to pisarze polityczni podjęli temat narodowo-kulturalnej autonomii, rozwinęli ten wątek Żydzi, którzy stworzyli ruch syjonistyczny, dążący do uzyskania autonomii w państwach, których mieszkali, rozwinięcia ich kultury i w efekcie stworzenia własnego państwa- wynikało to z przekonania że są awangardą ludzkości, narodem wybranym, który ma do wykonania specjale zadania i nie mogą zarzucić własnej kultury, świadomości na rzecz innych, gorszych. W XIX/XX w. zaczęła również rozwijać się idea samostanowienia narodów, którą głosił min. Wilson. Wmieszały się w to dążenia Polaków do stworzenia własnego państwa, a byliśmy w podobnej sytuacji prawnej co Żydzi przez ponad 100 lat. Tutaj narodził się konflikt, ponieważ w Polsce bardzo silne były koła nacjonalistyczne i klerykalne niechętne Żydom, którzy bali się w nowym polskim państwie szykan gospodarczych. Jak ochronić prawa obu narodów, tym bardziej, że skupisko Żydów w Polsce było drugim największym na świecie. Stąd na kongresie syjonistycznym w Helsinkach (1906) pomysł utworzenia w Polsce państwa Żydowskiego. Na konferencji świetnie wpisali się w mesjanistyczną terminologię Wilsona zyskując poparcie również amerykańskiego społeczeństwa. W 1914-1915 doszło do szeroko zakrojonej propagandy antypolskiej. W tym czasie doszło na terenie królestwa polskiego do represji wobec Żydów, ale dokonywały tego wojska rosyjskie. W mediach amerykańskich Polacy żywili się krwią Żydów. Drugim ogniskiem działalności Żydów była Wielka Brytania- utworzono tam Zjednoczony Żydowski Komitet Zagraniczny (1915) z Lucienem Wolfem na czele. Dzięki kontaktom z brytyjskim MSZ utworzono komisję (William Tyrrell), składającą się z najlepszych specjalistów, która miałaby opracować projekt ochrony praw mniejszości narodowych. Prawdopodobnie to ta komisja wywołała wśród Brytyjczyków niechęć do Polaków, co było widać na obradach konferencji paryskiej oraz wszystkich innych wydarzeń politycznych, gdzie zawsze byli nam przeciwni (brzmi jak teoria spiskowa, ale to wszystko jest w Sierpowskim :P). W końcu 1916 roku uznano zasadę narodowościową za klucz do tworzenia mapy Europy, a w kwestii Żydowskiej… 2 listopada 1917r. Balfour zapewnił o przychylności UK do idei utworzenia Żydowskiego państwa na terenie Palestyny.
W Polsce po tym jak Piłsudski wrócił z Magdalenki spotkał się z przedstawicielem Żydowskiej mniejszości, czego efektem było zwołanie żydowskiej konferencji w Warszawie- 26-30 grudnia 1918. Eksponowano na niej jedność Żydowską szczególnie w obliczu wyborów do sejmu ustawodawczego. Polacy przyjmowali dwojakie stanowiska- jedni bali się utworzenia Judeo-polonii, dominacji Żydów i utworzenia państwa w państwie, inni próbowali zwalczać antysemityzm, który uniemożliwiał współżycie jednych z drugimi. W takiej sytuacji przysłano komisje z USA i UK, które nie potrafiły dociec prawdy, co zresztą teraz również nie jest możliwe, za względu na bardzo trudne relacje, skomplikowany węzeł różnic kulturowych, religijnych, narodowych między Żydami, Polakami i mniejszościami wschodnimi typu Białorusini i Ukraińcy.


(…)

…, ma specjalny artykuł dotyczący poszanowania żydowskiego święta szabatu, postanowienie miało charakter umowy międzynarodowej z gwarancją Ligi Narodów, tylko członek Rady mógł zwracać uwagę na wykroczenia naruszające traktat, to ona reprezentowała poszkodowanego, rada mogła postąpić w taki sposób jaki uzna za stosowny, każdy sygnatariusz mógł odwołać się STSMu (nie było apelacji)
Mniejszości mimo wielu ustępstw…
… 1922-konwencja genewska - 606 art., najważniejszy 147, który dawał praw mniejszościom do składania petycji bezpośrednio do rady, przestrzeganie praw miał gwarantować system lokalny (Katowice Komisja Mieszana, Bytom- Górnośląski Trybunał Rozjemczy) oraz powszechny czyli Rada Ligi i STSM. Miał to być system chroniący Żydów, a stał się narzędziem Niemców, który prawa były chronione w Polsce, ale Niemcy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz