R ealizm Realizm przedstawia idealizmowi transcendentalnemu tezę o rzeczywistym istnieniu przedmiotów danych w doświadczeniu. W polemice z idealizmem realiści zwalczają jego a r gumentację. Poddają przy tym najczęściej krytyce poglądy idealizmu na konstytucję prze d miotu spostrzeżenia, próbując ją ze swej strony tak przedstawić, aby nie prowadziła do ko n sekwencji idealistycznych. Najczęściej jednak realiści odpierają, jako bezpodstawne roszcz e nie, pretensję teorii poznania do wydawania wyroku o wartości kryterium doświadczenia. Uważają oni, że kryteria, którymi idealista posługuje się w swych rozważ a niach, nie zasługują bynajmniej na większe zaufanie niż kryterium doświadczenia, które idealista krytykuje . Zdaniem wielu realistów doświadczenie tak silnie uzasadnia naszą wiarę w rzeczywiste i niezależne od podmiotu istnienie świata danego nam w doświadczeniu, że ża d na krytyka epistemol o giczna nie jest w stanie jej podważyć ani umocnić. Jeszcze surowsza jest krytyka, która nie tylko zarzuca idealizmowi transcendentalnemu fałszywość, ale uważa samo zagadnienie przez idealizm wysunięte za pozbawione sensu. W zagadnieniu tym bowiem występują terminy takie jak: rzeczywistość, istniejąca w sposób od umysłu niezależny, przedmiot, który jest nie tylko pomyślany, lecz istnieje niezależnie od umysłu. Otóż te terminy nie są, niestety, dostatecznie wyjaśnione. Niektórzy twierdzą nawet, że nie posiadają w ogóle żadnego znaczenia. Z takim zarzutem spotyka się idealizm i nawet samo postawione przezeń zagadnienie, ze strony myślicieli z obozu tzw. pozytywizmu, którym obecnie się zajmiemy.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)