Wykład o emocjach

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 1323
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład o emocjach - strona 1 Wykład o emocjach - strona 2 Wykład o emocjach - strona 3

Fragment notatki:

Czy emocje mogą być nieświadome? Gerald L. Clore:
Choć powodujące emocję przetwarzanie informacji jest nieświadome, ważność informacyjnych i motywacyjnych skutków emocji zależy od świadomego doświadczania emocji świadomego ukierunkowania uwagi podmiotu.
Odczuwanie nie jest wystarczającym warunkiem emocji, ale jest jej warunkiem koniecznym.
Model odczucia jako informacji -doświadczenie jest ważnym pośrednikiem wpływu nastroju i emocji na formułowane przez człowieka sądy i decyzje.
Joseph E. LeDoux:
Emocje są stanami świadomości- afektywnie naładowanymi, świadomie doświadczanymi stanami afektywnymi.
Świadome stany emocjonalne są rezultatem działania nieświadomych procesów emocjonalnych.
Ocena emocjonalna o neuronalnym podłożu umiejscowionym w ciele migdałowatym.
Należy założyć, że każde korowe przetwarzanie informacji jest nieświadome, póki nie udowodni się jego świadomego charakteru.
Robert B. Zajonc:
Dowody na istnienie afektu nieświadomego- w odróżnieniu od afektu opartego na poznawczych ocenach bodźca: zjawisko samej ekspozycji nieświadome torowanie (priming) afektywne Oddziaływania afektywne mogą następować bez udziału procesów poznawczych i afekt ma wówczas charakter globalny, rozlany i może być nieświadomy.
Nieświadomy afekt -dane empiryczne Efekt samej ekspozycji -wzrost atrakcyjności obiektów w wyniku kilku powtarzających się ekspozycji
1)Świadome rozpoznawanie bodźców jako starych bądź nowych i ich lubienie są reakcjami niezależnymi (Matlin, 1971)
badanym podobały się bardziej znaki stare niż nowe -niezależnie od tego, czy badany myślał, że je widział czy nie
2)obiektywne doświadczenie z określoną liczbą ekspozycji japońskich ideogramów wpływało na lubienie tych bodźców i nie było to konsekwencją odczuć płynących z ich znajomości (Moreland i Zajonc, 1977, 1979
3)Bodźce subiektywnie rozpoznane jako już słyszane były bardziej lubiane -stopień podobania się bodźców (sekwencji dźwięków) zależał od obiektywnego doświadczenia związanego z ekspozycjami bodźców (Wilson, 1979)
4)Bodźce eksponowane wcześniej są bardziej lubiane od zupełnie nowych nawet w warunkach uniemożliwiających badanym zapamiętanie treści bodźca (Kunst-Wilson i Zajonc, 1980)
Nieświadomy afekt -dane empiryczne Odrębność wartościowania 1)Badanym prezentowano w czasie poniżej progu świadomości serię słów opisujących cechy. Jak się okazało badani nie mieli dostępu do zakresu semantycznego słów, ale potrafili rozpoznać ich znaczenie ewaluatywne (Bargh i in., 1989)
2)Automatyczne wartościowanie a zachowanie typu dążenie-unikanie: badani szybciej odpychają dźwignię dla bodźców o znaku negatywnym, a szybciej przyciągają dźwignię dla bodźców o znaku pozytywnym (Bargh i in. 1992)
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz