Wykład - Nowoczesne trendy, konsumpcjonizm, globalizacja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1274
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Nowoczesne trendy, konsumpcjonizm, globalizacja - strona 1 Wykład - Nowoczesne trendy, konsumpcjonizm, globalizacja - strona 2

Fragment notatki:

Wykład XIV
Temat: Nowoczesne trendy, konsumpcjonizm, globalizacja
Komentarz: Mamy aktualnie do czynienia z dużym przyspieszenie, człowiek nie nadąża za zmianami,
które świat mu oferuje. Relacje międzyludzki przenoszą się wirtualny świat, zaburza to szczerość.
I. GLOBALIZACJA
- nie jest to wynalazek XXI wieku, przejawem globalizacji było imperium Rzymskie, które dla tamtych
ludzi to był cały świat, globalizacja w gp to to, że w ramach społeczności tworzą się budynki i zabudowa,
które są bardzo podobne - np. wielkie srebrne biurowce w Azji, Ameryce, Europie
- problem metropolii to problem właśnie globalizacji - we wszystkich metropoliach jest tak samo,
wyglądają tak samo, różnią się tylko szczegółami, idea jest cały czas ta sama - szkło i metal, proste kąty,
figury geometryczne
II. Ponowoczesność
-nurt, albo idea/epoka która ma już ok 20 lat, rozpowszechniona przez Baumana (socjolog)
- można przyjąć ż zjawiska, które dzieją się w tej chwili od ok 20 lat, a docierają do polski od 10 tworzą
realia życia. które wpływają na wiele zjawisk
1. Postulaty ponowoczesności

twórcze niszczenie, ciągle nowe, nowocześniejsze - niszczenie po to żeby stworzyć, chodzi o to żeby
cały czas wszystko tworzyć od nowa, ale nie ma na to miejsca, więc trzeba coś wyburzyć, najczęściej
coś co się opatrzyło - zjawisko jest dobre i złe, tzn nowe bywa często rozwojem, jest lepiej
przystosowane do aktualnych potrzeb, druga strona jest taka, że dochodzi do marnotrawstwa

tymczasowa tożsamość, zmienia się w zależności od sytuacji i jest to uznawane za normalne nadawanie pewnego obrazu człowieka, bo w takich okolicznościach należy być jakąś osobą, mamy do
czynienia z przekształcaniem i adaptowaniem miast na potrzeby wyglądu i wizerunku aktualnych
miast

różnice istnieją jedna obok drugiej bez porządku - postulatem ponowoczesności jest zróżnicowanie,
w przeciwieństwie do modernizmu tu występuje zjawisko i potrzeba bycia innym, ma to swoje
znaczenie dla marketingu - wszystko to co robione masowo bardzo staniało, wszystko to co jest
ręcznie robione i wyjątkowe jest niewyobrażalnie drogie

ruch zdaje się być wszystkim, cel niczym - ważniejsze jest dążenie do niż osiągnięciem czegoś,
osiągnięcie jest zakończeniem, nie jest to więc pożądane - gospodarka przestrzenna jest
nieelastyczna na takie zmiany

permanentny stan niedookreślenia, niedobrze jest nie chcieć więcej - my ciągle chcemy żeby jeszcze
coś, żeby to jeszcze wzbogacić, dokształcanie w dzisiejszym świecie jest normalne, jest to cecha
świata ponowoczesnego, tylko bogatych na to stać, biedniejsi gonią za stylem życia bogatych za
wszelką cenę

chcieć raczej "inne dziś" niż "lepsze jutro" - ponowoczesność nie preferuje myślenia "będzie wkrótce
sąd i kiedyś przyjdzie nam się rozliczyć", ponowoczesność nie przeciwstawia się co prawda religii, ale
są one bliskie. Ponowoczesność nie zaprzecza śmierci, tylko postuluje aby się nią nie przejmować.
Ludzie się nie boją kary, bo twierdzą że kary nie będzie, a wszystkie ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz