Wykład - Modele komunikacji marketingowej

Nasza ocena:

3
Pobrań: 231
Wyświetleń: 1365
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Modele komunikacji marketingowej - strona 1 Wykład - Modele komunikacji marketingowej - strona 2 Wykład - Modele komunikacji marketingowej - strona 3

Fragment notatki:

Modele komunikacji marketingowej Modele komunikacji marketingowej stanowią wyraz adaptacji - rozwinięcia i uszczegółowienia omówionych wcześniej propozycji teoretycznych w zakresie komunikacji społecznej, zarówno masowej jak i interpersonalnej. Część z nich otwiera jednak zupełnie nowe horyzonty w wyniku dynamicznego rozwoju nauki i techniki w zakresie technik przekazywania informacji, pojawienia się globalnej sieci komputerowej - Internetu i stworzenia nowej jakości komunikowania.Dla potrzeb klasyfikacji i opisu komunikacji marketingowej można wyróżnić trzy uproszczone modele:1. model komunikacji interpersonalnej, 2. model komunikacji masowej, 3. model komunikacji w hipermedialnym środowisku komputerowym.
Model komunikacji interpersonalnej Komunikacja interpersonalna ma charakter pierwotny i podstawowy dla działalności marketingowej. Model komunikacji interpersonalnej opisuje proces przekazywania informacji (treści symbolicznych) pomiędzy sprzedawcą a kupującym. W najprostszej postaci wyraża go bezpośrednia i podstawowa dla komunikacji relacja „jeden-do-jeden” . Podstawowe znaczenie tego modelu można upatrywać w tym, iż wyraża on istotę komunikowania się jako procesu łączności, wzajemnego informowania i porozumiewania się różnych podmiotów i równocześnie naturalną potrzebę uzyskiwania informacji zwrotnej, wyrażającej zarówno zrozumienie, akceptację, uznanie czy też negację przekazywanych treści. Jest oczywiste, że ta potrzeba w pierwszej kolejności dotyczy człowieka we wszystkich jego rolach i sytuacjach społecznych i zawodowych: przedsiębiorcy (producenta i sprzedawcy), pracownika, nabywcy czy konsumenta z określoną strukturą swoich potrzeb, ale i równocześnie, w oparciu o swoistą personifikację - także i przedsiębiorstwa, a szerzej każdej instytucji.
Przekaz łączący uczestników komunikacji wyraża obszar wspólnych potrzeb i interesów, związanych z jednej strony z zapewnieniem warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, a z drugiej - możliwości zaspokojenia potrzeb nabywcy. W modelu, jako abstrakcyjnej kategorii poznawczej, ma on charakter symboliczny i wieloznaczny. Przekaz może mieć zróżnicowaną treść i formę. Przekazem w tym uproszczonym modelu komunikacji marketingowej może być:po stronie sprzedawcy: oferta sprzedaży, pokaz i demonstracja produktu, ekspozycja towaru na półce sklepowej, wysłanie kwestionariusza ankiety do określonej grupy odbiorców, udzielanie informacji wyjaśniającej sposób wykorzystania telefonu komórkowego do dostępu do Internetu itp.,po stronie nabywcy: zapytanie o cenę i inne warunki transakcji zakupu, pytanie o licencję i członkostwo biura turystycznego w krajowej izbie turystyki, poszukiwanie gwarancji bezpieczeństwa lokaty w banku itp.
Relacja „jeden-do-jeden” nie wyczerpuje wszystkich form komunikacji interpersonalnej. Ma ona bowiem charakter szerszy, obejmujący także relacje

(…)

… na zachowanie adresata i stwarzać tzw. powinności zakupu. Model ten syntetyzuje charakterystyki omówionych wcześniej propozycji teoretycznych, podkreślając jednokierunkowość przekazu, brak natychmiastowego i symetrycznego sprzężenia zwrotnego oraz znaczącą, wielowymiarową rolę mediów w kształtowaniu zachowań rynkowych nabywców w dużej skali. W myśl tych reguł są realizowane medialne kampanie reklamowe
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz