To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 13
Model AIDA
Jest to model, który obrazuje psychologię reklamy. Według tego modelu kontakt nabywcy z reklamą przebiega w czterech fazach
zwrócenie uwagi (A - attention)
zainteresowanie (I - interest)
pobudzenie pragnienia, chęci posiadania reklamowanego produktu (D - desire)
działanie w celu zakupu (A - action)
Model Lavidge'a i Steinera
W modelu tym zakłada się, że konsument najpierw się uczy, a potem pod wpływem zdobytej wiedzy zmieniają się jego poglądy, opinie i postawa wobec produktu, co prowadzi do działania, zakupu.
Jest to teoria hierarchii efektów.
Proces oddziaływania reklamy na jej adresatów jest uwarunkowany takimi zjawiskami jak:
percepcja
przetwarzanie informacji
zachowanie.
Faza percepcji - proces postrzegania haseł reklamowych i przyswajania ich treści. Atrybuty przekazu powinny budzić zainteresowanie co zależy od dwóch grup czynników
subiektywnych cech konsumenta - cechy te są określane przez jego potrzeby i motywy. Konsument interesuje się informacją, która nawiązuje do jego sytuacji motywacyjnej, kształtowanej przez uświadomione potrzeby i subiektywne prawdopodobieństwo ich zaspokojenia. Jedynie 10-15% informacji jest zauważana i zapamiętywana przez odbiorcę, stąd konieczność wypracowania mechanizmu uwagi selektywnej związanej z potrzebami i pragnieniami. Zjawisko to nie ma charakteru losowego, co stanowi trudność dla nadawcy. Mogą pojawić się mniejsze lub większe zniekształcenia intencji i zamiarów nadawcy reklamy. Pojawia się selektywne zniekształcenie co oznacza, że konsument przekształca informację tak, aby miała ona dla niego konkretne znaczenie.
obiektywnych właściwości haseł reklamowych - podstawowe znaczenie ma jakość haseł reklamowych. Dobra reklama to taka, której apel jest zrozumiały dla konsumentów, oceniany jako godny uwagi, konkurencyjny w stosunku do innych haseł oraz tak skonstruowany, że ułatwia proces zrozumienia i zapamiętania.
Apele reklamowe mogą być
racjonalne - odwołują się do świadomości konsumenta, jego wiedzy, podając konkretne korzyści wynikające z zakupu produktu, wynikające z jego jakości, wartości i użyteczności. Dotyczy to konsumentów rozważnych, spokojnie podejmujących decyzje o zakupie po uzyskaniu odpowiedniej dozy informacji
emocjonalne - oparte są o sferę uczuć i emocji. Apele te mogą odwoływać się do emocji pozytywnych, zachęcając do zakupu produktów bliskich osobowości konsumenta np. perfumy, luksusowe kosmetyki, biżuteria, modne ubranie. Produkty te wyrażają i wzmacniają ego konsumenta oraz dają satysfakcję wynikającą z faktu kupowania „wyjątkowej” marki
(…)
… osobowości konsumenta np. perfumy, luksusowe kosmetyki, biżuteria, modne ubranie. Produkty te wyrażają i wzmacniają ego konsumenta oraz dają satysfakcję wynikającą z faktu kupowania „wyjątkowej” marki
moralne
apele negatywne - zachęcają do określonych działań np. do mycia zębów, odwiedzania raz w roku lekarza, jedzenia produktów bez tłuszczów zwierzęcych. Jest to odwoływanie się do strachu. Przedstawia…
… produkcji
loss-leader - domy handlowe redukują cenę dobrze znanych artykułów , aby
wywołać dodatkowy ruch w sklepie
specjalne okazje - ustalanie cen w pewnych okresach, aby przyciągnąć klientów
rabaty pieniężne - stosowane by zachęcić klientów do zakupu w pewnym czasie, pozwala to na zlikwidowanie zapasów bez obniżania cen katalogowych
sprzedaż ratalna na niski %
gwarancje i kontrakty usługowe - stymulacje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)