Wykład - model AIDA

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 763
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - model AIDA - strona 1 Wykład - model AIDA - strona 2 Wykład - model AIDA - strona 3

Fragment notatki:

Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 13
Model AIDA
Jest to model, który obrazuje psychologię reklamy. Według tego modelu kontakt nabywcy z reklamą przebiega w czterech fazach
zwrócenie uwagi (A - attention)
zainteresowanie (I - interest)
pobudzenie pragnienia, chęci posiadania reklamowanego produktu (D - desire)
działanie w celu zakupu (A - action)
Model Lavidge'a i Steinera
W modelu tym zakłada się, że konsument najpierw się uczy, a potem pod wpływem zdobytej wiedzy zmieniają się jego poglądy, opinie i postawa wobec produktu, co prowadzi do działania, zakupu.
Jest to teoria hierarchii efektów.
Proces oddziaływania reklamy na jej adresatów jest uwarunkowany takimi zjawiskami jak:
percepcja
przetwarzanie informacji
zachowanie.
Faza percepcji - proces postrzegania haseł reklamowych i przyswajania ich treści. Atrybuty przekazu powinny budzić zainteresowanie co zależy od dwóch grup czynników
subiektywnych cech konsumenta - cechy te są określane przez jego potrzeby i motywy. Konsument interesuje się informacją, która nawiązuje do jego sytuacji motywacyjnej, kształtowanej przez uświadomione potrzeby i subiektywne prawdopodobieństwo ich zaspokojenia. Jedynie 10-15% informacji jest zauważana i zapamiętywana przez odbiorcę, stąd konieczność wypracowania mechanizmu uwagi selektywnej związanej z potrzebami i pragnieniami. Zjawisko to nie ma charakteru losowego, co stanowi trudność dla nadawcy. Mogą pojawić się mniejsze lub większe zniekształcenia intencji i zamiarów nadawcy reklamy. Pojawia się selektywne zniekształcenie co oznacza, że konsument przekształca informację tak, aby miała ona dla niego konkretne znaczenie.
obiektywnych właściwości haseł reklamowych - podstawowe znaczenie ma jakość haseł reklamowych. Dobra reklama to taka, której apel jest zrozumiały dla konsumentów, oceniany jako godny uwagi, konkurencyjny w stosunku do innych haseł oraz tak skonstruowany, że ułatwia proces zrozumienia i zapamiętania.
Apele reklamowe mogą być
racjonalne - odwołują się do świadomości konsumenta, jego wiedzy, podając konkretne korzyści wynikające z zakupu produktu, wynikające z jego jakości, wartości i użyteczności. Dotyczy to konsumentów rozważnych, spokojnie podejmujących decyzje o zakupie po uzyskaniu odpowiedniej dozy informacji
emocjonalne - oparte są o sferę uczuć i emocji. Apele te mogą odwoływać się do emocji pozytywnych, zachęcając do zakupu produktów bliskich osobowości konsumenta np. perfumy, luksusowe kosmetyki, biżuteria, modne ubranie. Produkty te wyrażają i wzmacniają ego konsumenta oraz dają satysfakcję wynikającą z faktu kupowania „wyjątkowej” marki

(…)

… osobowości konsumenta np. perfumy, luksusowe kosmetyki, biżuteria, modne ubranie. Produkty te wyrażają i wzmacniają ego konsumenta oraz dają satysfakcję wynikającą z faktu kupowania „wyjątkowej” marki
moralne
apele negatywne - zachęcają do określonych działań np. do mycia zębów, odwiedzania raz w roku lekarza, jedzenia produktów bez tłuszczów zwierzęcych. Jest to odwoływanie się do strachu. Przedstawia…
… produkcji
loss-leader - domy handlowe redukują cenę dobrze znanych artykułów , aby
wywołać dodatkowy ruch w sklepie
specjalne okazje - ustalanie cen w pewnych okresach, aby przyciągnąć klientów
rabaty pieniężne - stosowane by zachęcić klientów do zakupu w pewnym czasie, pozwala to na zlikwidowanie zapasów bez obniżania cen katalogowych
sprzedaż ratalna na niski %
gwarancje i kontrakty usługowe - stymulacje…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz