Wykład - Kontrola budżetowa

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 434
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Kontrola budżetowa - strona 1 Wykład - Kontrola budżetowa - strona 2 Wykład - Kontrola budżetowa - strona 3

Fragment notatki:

Kontrola budżetowa
Wszystkie rachunki dochodów i wydatków wspólnotowych środków podlegają kontroli wewnętrznej i zewnętrznej. Każda instytucja powołuje kontrolera finansowego, który w swych działaniach jest całkowicie niezależny. Kontrola zewnętrzna należy w pierwszym rzędzie do Trybunału Obrachunkowego, a następnie do Parlamentu Europejskiego we współpracy z Radą. Trybunał Obrachunkowy kontroluje wszystkie rachunki dochodów i wydatków Wspólnoty. Sprawdza on nie tylko ogólny budżet, lecz również ogół rachunków wszystkich organów ustanowionych przez Wspólnotę, jeśli odpowiedni dokument założycielski nie wyklucza takiego badania. Kontrola ta stwierdza zgodność z prawem i prawidłowość podstawowych transakcji w świetle przepisów finansowych i postanowień budżetowych. Trybunał Obrachunkowy bada również, czy prawidłowo zarządzano finansami i czy dane środki zostały zużyte efektywnie. Kontrola zewnętrzna może być przeprowadzana przed zamknięciem rozliczeń w danym roku budżetowym. Trybunał obrachunkowy ma dostęp do wszelkich niezbędnych informacji, do udzielenia których zobowiązane są instytucje Wspólnoty, krajowe organy kontrolne lub inne służby krajowe. Jeśli jest to konieczne, kontrola taka może być przeprowadzona na miejscu. W państwach członkowskich kontrolę przeprowadza się w porozumieniu z krajowymi organami kontrolnymi lub innymi służbami kontrolnymi, jeśli chcą wziąć udział w kontroli. Trybunał obrachunkowy nie ma prawa dokonywać kontroli podatników, może jednak kontrolować przeznaczenie subsydiów finansowych przyznanych przez Wspólnotę, jeśli kontrolowany wyrazi na to zgodę. Po zamknięciu każdego roku budżetowego Trybunał Obrachunkowy sporządza roczne sprawozdanie, które zostaje przeznaczone innym instytucjom Wspólnoty i opublikowane, razem z odpowiedziami tych instytucji na uwagi Trybunału Obrachunkowego, w „Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich”.
Parlament Europejski uprawniony jest do udzielenia Komisji absolutorium odnośnie do realizacji budżetu na podstawie zalecenia Rady działającej większością kwalifikowaną. Rada i Parlament Europejski badają w tym celu rozliczenia i sprawozdania finansowe oraz roczne sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego. Trybunał obrachunkowy dostarcza Parlamentowi Europejskiemu i Radzie potwierdzenie wiarygodności, zgodnie z prawem i prawidłowości podstawowych transakcji. Traktat o Unii Europejskiej zaostrzył obowiązek ponoszenia odpowiedzialności przez Komisję. Przed udzieleniem Komisji absolutorium Parlament Europejski może zarządzić przesłuchanie członków Komisji odnośnie do realizacji wydatków lub funkcjonowania systemów kontroli finansowej. Decyzji o udzieleniu o absolutorium mogą towarzyszyć uwagi Parlamentu Europejskiego dotyczące realizacji budżetu. Komisja podejmuje działania w świetle tych uwag oraz, na wniosek Parlamentu Europejskiego lub Rady, składa z nich sprawozdanie. Decyzja o udzieleniu absolutorium zamyka wszystkie rachunki. Absolutorium nie zmienia sytuacji prawnej Komisji, chociaż całościowa lub częściowa odmowa udzielenia jej absolutorium pełni ważną ostrzegawczą funkcję polityczną. Ostatecznie Komisja może być zmuszona do ustąpienia w wyniku przyjęcia wniosku o wotum nieufności. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz