Wykład - Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy

Nasza ocena:

3
Wyświetleń: 287
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy - strona 1 Wykład - Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy - strona 2 Wykład - Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy - strona 3

Fragment notatki:

Marketing dr Mirosława Barczak
Wykład 10
Formy instytucjonalne ułatwiające obrót handlowy [ formy zorganizowane rynków hurtowych]:
giełdy towarowe - oferuje się towary w formie standartów [np. ropa naftowa w baryłkach], w określonych miastach i w określonym czasie, na giełdę nie przynosi się towarów jako takich tylko oferuje się to, co się ma, ale nie trzeba tego pokazywać, najczęściej transakcje dokonywane są przez maklerów reprezentujących kogośtam; dwa rodzaje transakcji: rzeczywiste - gdy ktoś kupuje to, co ktoś inny oferuje dla siebie [3-10% wszystkich transakcji] i nierzeczywiste - gdy ktoś kupuje aby odsprzedać bez oglądania tego, co się kupiło; giełdy są miejscem, gdzie ustala się cena równowagi - podaż i popyt się równoważą, aukcje - stałe w danym miejscu lub doraźne, np. aukcje kwiatowe w Holandii, dzieł sztuki; trzeba przynieść ze sobą i pokazać to, co chce się sprzedać; licytację prowadzi aukcjoner, można żądać przed rozpoczęciem waranów [kaucji]; niekiedy licytuje się partie towarów, tzw loty; w Holandii jest dość specyficznie - ceny idą w dół a nie w górę, jak przeważnie,
przetargi między podmiotami gospodarczymi, np. na wykonanie produkcji, dostarczenie zasobów; przetargi mogą być otwarte, czyli publiczne, gdzie każdy może wziąć w nich udział, lub zamknięte, ograniczone,na które trzeba mieć zaproszenie aby wziąć w nich udział; valium - najtańsza i najlepsza oferta [?],
targi i wystawy - krajowe lub międzynarodowe, spotkania sprzedających i kupujących, pokazanie oferty, podglądanie konkurencji,
centra handlu hurtowego - stałe miejsca, w które producenci dostarczają swoje produkty, a kupującymi są hurtownicy, mogą dot artykułów przemysłowych, żywności, chemii gospodarstwa domowego, np. odzież w Tuszynie pod Łodzią, największe w Dallas w USA,
Formy handlu detalicznego:
sprzedaż sklepowa
sklepy tradycyjne, np. ogólnospożywcze + drobna chemia; sklepy specjalistyczne, np. rzemieślnicze, przy piekarniach, butiki,
domy towarowe = handlowe [czasem te pojęcia są rozróżniane], różne oferty towarowe, np. bardzo ekskluzywne jak Harold's [jakkolwiek się to pisze] w Londynie, standardowe jak Mark's & Spencer [jakkolwiek się to pisze], C&A,
supermarkety - 500 - 2500 m2 powierzchni, małe zaplecze magazynowe, parterowe, w dzielnicach,
hipermarkety - powyżej 2500 m2 powierzchni,, tanie, na obżerzach miast, dodatkowo inne branże w pasażu, 50 - 60% to żywność w szerokim i głębokim asortymencie, cała reszta mniej zróżnicowana, mniejsza obsługa, więcej kas, minimum 20000 produktów, parking, często bezpłatny autobus, zakupy planowane a nie codzienne, zakupy rodzinne, sklepy specjalizacji … np. Castorama, Obi,


(…)

… formach, ale także przedsiębiorstw usługowych itp., najczęściej jeden administrator, np. gmina, urząd miasta, np. Plaza w Rudzie Śląskiej,
sprzedaż poza sklepowa
obnośna, obwoźna - marketing bezpośredni, sieciowy, np. Avon, Zepter, odkurzacze Rainbow, ajenci, konsultanci, sprzedaż na odległość, wysyłkowa - kupuje się wysyłając zamówienie do przedsiębiorstwa z miejsca poza jego siedzibą, internetowa…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz