Wykład 3
Definicja produktu
Produkt jest zbiorem cech materialnych i niematerialnych, które oferuje sprzedający i nabywa kupujący, akceptując w ten sposób właściwości danego dobra czy usługi jako te, które zaspokajają jego własne potrzeby
Definicja produktu (ujęcie marketingowe)
produkt to wszystko, co można zaoferować nabywcom do konsumpcji, użytkowania lub dalszego przerobu,
oprócz przedmiotów fizycznych do produktów zalicza się również wszelkiego rodzaju usługi, czynności, osoby, miejsca, organizacje, pomysły (projekty) technologiczne, organizatorskie i inne oraz idee (np. usługa dentystyczna, gra w tenisa, konsultacja u prawnika, sugestie przejścia na wegetarianizm, diety).
Funkcje produktu
techniczne,
podstawowe,
pomocnicze,
prawne,
ekonomiczne,
integracyjne.
Struktura produktu
Z punktu widzenia konsumenta produkt może posiadać różne atrybuty, przyjmujące w zależności od jego osobistych preferencji różne dla niego wartości. Tak więc przedsiębiorstwo nie oferuje jedynie „czystego” produktu, ale pewny zbiór użyteczności, na który składają się marka, informacja, możliwość zakupu w określonym miejscu i czasie i inne. Te wszystkie składniki tworzą złożoną i zmieniająca się strukturę produktu.
Koncepcja Theodora Levitta
W strukturze produkty można wyróżnić trzy poziomy.
Istota produktu - rdzeń - odpowiada na pytanie, co w rzeczywistości nabywca kupuje, jest to gówna korzyść lub cecha skłaniająca konsumenta do wyboru danego produktu np. funkcjonalność, rozwiązania techniczne
Produkt rzeczywisty (podstawowy) - są to cechy i korzyści dodatkowe, które jednak również przyczyniają się do wyboru i zakupu. Jest to zbiór cech i warunków jakich oczekują nabywcy decydując się kupić produkt.
Produkt poszerzony - proponuje się dodatkowe usługi i korzyści, które wyraźnie odróżniają ten produkt od oferty konkurencji. Oferowane są wszystkie ulepszenia, udoskonalenia i przekształcenia jakim może ulegać produkt w przyszłości.
Struktura produktu (trzy poziomy)
Rdzeń - istota produktu:
produkt fizyczny, cechy funkcjonalne, rozwiązania techniczne.
Produkt podstawowy: cena, jakość, opakowania, styl, model, wygląd, marka, znak handlowy, surowce, materiały.
Produkt rozszerzony: sposób dostawy produktu, długość gwarancji, system reklamacji, dołączone części zapasowe, łatwość instalacji i konserwacji, kontakt z potencjalnym klientem, dostępność punktów usługowych i serwisowych, warunki płatności, informacje o produkcie, promocja.
(…)
…, promocja.
Podział produktów (znaleźć przykłady produktów do każdej kategorii)
Kryterium okresu użytkowania (produkt y trwałe - np. telewizor, i nietrwałe - np. jogurt)
Kryterium przeznaczenia (przemysłowe - do dalszego przerobu, i konsumpcyjne - indywidualne użytkowanie lub w gospodarstwie domowym)
Kryterium stopnia materialności (czyste produkty materialne - młotek, łopata, produkty materialne z towarzyszącymi usługami - kupuje się telwizor i zamawia się jego instalację, kupuje się meble i zamawia się montaż, hybrydy - miks 50/50 produktu materialnego i usług, posiłek spożywany w restauracji, usługi z towarzyszącymi produktami materialnymi - w samolotach gadżety dla dziecka, czyste usługi - udział w koncercie, spektaklu teatralnym)
Produkty konsumpcyjne
Powszednie (podstawowe, impulsywne, nagłej potrzeby) pieczywo, nabiał, guma do żucia przy kasie, środki przeciwbólowe
Wybieralne (homogeniczne - podobne funkcje, heterogeniczne - różniące się fasonem, kolorem)
Luksusowe
Niepostrzegalne - kwiaty na pogrzeb, strój na ślub
Cykl życia produktu
Każdy wprowadzony na rynek produkt ma swój cykl życia, czyli czas od momentu powstania i pojawienia się dobra na rynku do momentu zestarzenia się, zaprzestania…
… produkt jest przeznaczony, jaki ma skład i działanie, jak należy go przechowywać i użytkować, termin przydatności i data produkcji, wielkość jednostkowego opakowania,
znaki zgodności z normą, znaki jakości, bezpieczeństwa, cena produktu oraz kod kreskowy,
slogan reklamowy i elementy dekoracyjne.
Marka / znak towarowy:
znakiem towarowym może być każde oznaczenie przedstawione graficznie, które nadaje…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)