To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy marketingu prof. zw. dr hab. Leszek Żabiński
Wykład 3
BADANIA MARKETINGOWE
Możemy wyróżnić 4 fazy badań
Faza identyfikacji problemu decyzyjnego lub okoliczności sprzyjających
ustalenie celów
określenie aktualnego i (lub) potencjalnego stanu rzeczy
Faza ustalania problemu
wybór problemu lub okoliczności do dalszego rozpatrzenia
Faza rozwiązania problemu
rozwój alternatyw osiągnięcia celu
wybór najlepszej alternatywy
podjęcie decyzji i jej realizacja możliwa modyfikacja
Faza kontroli
kontrola rezultatów podjęcia decyzji i jej analiza
Badania marketingowe jako działalność wszechobecna różnorodność form
wszechstronność wykorzystania
związek z zarządzaniem marketingiem
Rola badań marketingowych
pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących wszystkich obszarów otoczenia bliższego i dalszego
służą ocenie pragnień i potrzeb konsumenta oraz ocenie wpływu dostosowań zestawu środków marketingowych
zajmują się sposobem dostarczania kierownictwu informacji uzyskanych w toku badań
mogą koncentrować się na rozwiązaniu bieżących problemów , kontroli podjętych decyzji oraz na planowaniu działań marketingowych w bliższej i dalszej przyszłości
pomagają poruszać się na rynkach zagranicznych
Podstawowe obszary badań marketingowych:
procesy wyborów strategicznych, badania otoczenia
przewidywanie i kontrola rynków
badanie produktu
badanie komunikacji (np. działania promocyjne)
badanie innych zmiennych marketingu MIX (cena, dystrybucja)
globalne badania dotyczące marketingu MIX (całościowe badanie wszystkich instrumentów marketingu MIX)
Decyzje marketingowe są podejmowane w oparciu o uzyskane informacje, które stanowią wynik
przetworzenia i analizy danych marketingowych (np. wywiady, ankiety).
Dane napływające do przedsiębiorstwa, to dane „surowe”, których przydatność nie została jeszcze oceniona przez menedżerów. Dane te (po dokonaniu selekcji) przekształcane są w informacje, które są niezbędne w procesie podejmowania decyzji.
Informacje, którymi dysponuje przedsiębiorstwo bywają traktowane jako jeden z zasobów , obok zasobów finansowych, ludzkich i rzeczowych. Mówi się wówczas o zarządzaniu strumieniem informacji.
Luka informacyjna - polega na rozbieżności między zapotrzebowaniem na informację a dostępnymi ich zasobami. Zjawiskiem odwrotnym jest suma informacyjna.
(…)
… i rejestrowania informacji
wybór instrumentów pomiarowych oraz metod analizy informacji
TYPOWY PROCES BADANIA MARKETINGOWEGO
1. projektowanie badania ◊ projektowania ◊ projekt badania
2. dobór próby ◊ doboru próby ◊ próba minimalna
3. budowa instrumentu ◊ budowy instrumentów ◊ instrument pomiarowy
4. zbieranie danych ◊ zbierania danych ◊ dane surowe 5. redukcja i wstępna ◊ redukcji ◊ dane czyste
prezentacja
6…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)