Wykład 7 z etyki pracy socjologa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 21
Wyświetleń: 630
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład 7 z etyki pracy socjologa - strona 1 Wykład 7 z etyki pracy socjologa - strona 2 Wykład 7 z etyki pracy socjologa - strona 3

Fragment notatki:

dr hab. Witold Kawecki. Notatka składa się z 4 stron.
Wykład 7 (30.04) Rozwiązywanie konfliktów działanie należy skoncentrować na usunięciu podstawowego przedmiotu sporu, oddzielając problem od ludzi po obu stronach
mediator jest w stanie bez emocji skoncentrować uwagę skonfliktowanych stron na rozwiązaniu problemu
sytuacja konfliktowa wywoływana jest najczęściej „zamiast”
konflikt źle zarządzany może doprowadzić do spirali konfliktu - nabiera charakteru niszczącego
konflikt właściwie zarządzany może uczyć rozwiązywania problemów i godzenia sprzecznych interesów
wyartykułowanie przeciwstawnych stanowisk pozwala uzyskać często jakieś rozwiązanie
Czynniki niezbędne do rozwiązania konfliktu:
Wzajemność - tak zmień swoje działanie, jak byś chciał by inni działali wobec ciebie
Równość - wszystkie istoty mają prawo do sprawiedliwego i pełnego szacunku traktowania
Wspólnota społeczna - zrozumienie faktu, że przynależy się do jakiejś społeczności
Prawo do popełniania błędów - świadomość swoich błędów
Niestosowanie przemocy - wyrzeczenie się wszelkich taktyk wymuszania ustępstw Funkcje konfliktów:
- motywacyjna - pobudza do działania
- innowacyjna - konflikt jako motor zmian
- eksploracyjna - podaje pod rozwagę ukryte założenia
- informacyjna - wskazuje niedostrzegalne wcześniej strony sporu, ujawnia nowe aspekty problemów
Wzorce indywidualnych zachowań wobec konfliktów wg Thomasa Kilmana:
Unikanie - ignoruje się interesy swoje i przeciwnika
Uleganie - uwzględnianie głównie interesów drugiej strony
Konkurencja - dbałość o własne interesy, a nie drugiej strony
Kompromis - średni poziom troski o swoje i cudze
Kooperacja - najwyższa troska o interesy obu stron Jak współpracować? : Spójrz na problem z perspektywy - poszukaj wspólnych źródeł porozumienia i wspólnych interesów
Jeśli nie udało się od razu osiągnąć porozumienia, skup się na problemie i powstrzymaj od ataków personalnych
Staraj się zrozumieć cudze poglądy, patrz na nie z perspektywy drugiej strony
Buduj porozumienie na pomysłach innych osób, doceniaj ich wartość
Podkreślaj pozytywne aspekty drugiej strony, możliwość rozwiązania konfliktów
Przyjmij odpowiedzialność za negatywne konsekwencje swego działania. Gdy trzeba - przeproś
Szukaj pojednania, nie pielęgnuj obrazy
Bądź wyczulony na uzasadnione potrzeby innych
Daj innym szansę przyczynienia się do osiągnięcia wspólnego celu, zasięgaj opinii, słuchaj uważnie, dziel się informacjami, pomagaj innym, bierz udział w rozwiązywaniu problemów
Bądź uczciwy. Nieuczciwość niszczy współpracę. Podobnym błędem jest nadmierna szczerość


(…)

… - personifikacja, alegoria, baśń, przysłowia, sentencje, symbole.


Brak zaufania do ludzi
Osamotnienie w działaniu
Przykre doświadczenia z przeszłości
Pesymizm, przewidywanie najgorszego
Niechęć uczenia się, nastawienie na „już znane”
Lęk przed utratą czegoś, do czego się przywykło
Brak natychmiastowych korzyści
Obawa przed popełnieniem błędu, ośmieszeniem się
Niekorzystna zmiana pozycji w grupie
Bierność, lenistwo
Utrwalone nawyki
Złe samopoczucie, przemęczenie
Brak…
… o monitorowanie procesu myślenia i przestrzegania reguł, zachowanie dyscypliny
łączy się je w pary:
czerwony - biały (fakty - emocje)
żółty - czarny (pesymizm - optymizm)
niebieski - zielony (kreatywnośc - zasady)
Zdolności
indywidualny poziom w wykonaniu jakiejś operacji intelektualnej
grupy operacji intelektualnych:
- abstrakcja - odrywanie jednych cech od drugich, podstawowa metoda tworzenia pojęc. Pozwala…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz