W treści notatki można natrafić na następujące tematy: wewnętrzny podział metod aktywizujących, metody integracyjne, metody definiowania pojęć, hierarchizacja, metoda twórczego rozwiązywania problemów, metoda uczenia się we współpracy, diagnostyczne, dyskysyjne, rozwijające twórcze myślenie, metody grupowego podejmowania decyzji, planowania, gry dydaktyczne, przyspieszone uczenie, metody ewaluacyjne.
Wśród metod aktywizujących możemy dokonać wewnętrznego podziału. Według Jadwigi Krzyżewskiej wyróżnić można metody:
Integracyjne - wprowadzają życzliwą i przyjazną atmosferę w grupie, w celu skutecznej i efektywnej wspólnej pracy. Są to takie metody jak: - Pajęczynka- dzieci stoją w kole i przerzucają sobie wzajemnie kłębek wełny lub nitki. Mówią równocześnie swoje imiona, co lubią, lub witają się nawzajem. Przy przerzucaniu kłębka do kolegi można też wymagać podawania informacji dostosowanych do innych niż integracyjne cele lekcji. Podczas przerzucania kłębka tworzy się pajęczynka. - Wrzuć strach do kapelusza - Graffiti - Krasnoludek
- Kwiat grupowy
Definiowania pojęć - uczą analizowania, definiowania. Uczą też elementów dyskusji, wyrażania własnej opinii, oraz przyjmowania rozumienia różnych punktów widzenia. Można wykorzystywać takie metody jak: - Burza mózgów- inaczej nazywa się ją fabryką pomysłów, giełdą pomysłów, sesją odroczonego wartościowania, metodą Osborna, - Mapa pojęciowa- inaczej mapa myśli, mapa mózgu. Za twórcę tej metody uważa się T. Buzana, - Kula śniegowa- inna nazwa to dyskusja piramidowa. Dzieci na początku pracują indywidualnie, następnie w parach, czwórkach i stopniowo w całej grupie klasowej. Uczą się wypracowywać wspólne rozwiązania wykorzystując nie tylko własne doświadczenia, ale i innych.
Hierarchizacji- nauczają porządkowania wiadomości ze względu na ich ważność. Stosuje się metody: - Piramida priorytetów, - Promyczkowe uszeregowanie- metoda stosowana zwykle w młodszych klasach, polega na układaniu promyczków słońca w zależności od ważności danej kwestii,
- Diamentowe uszeregowanie- wypracowany wspólnie układ priorytetów przypomina swym wyglądem kształt diamentu.
Twórczego rozwiązywania problemów - naucza podejścia do problemów w sposób twórczy, kreatywny, niekonwencjonalny, rozwija także w wychowankach umiejętność dyskutowania. Charakterystyczne metody stosowane w tej grupie to: - Metoda sześciu kapeluszy- autorem metody jest De Bono. Uczniowie w grupach zakładają kapelusze w sześciu kolorach. W zależności od kolorów, osoby noszące kapelusze muszą się dostosować do odpowiedniego rodzaju myślenia np. pesymizm, optymizm, emocje itp.
- Rybi szkielet - Dywanik pomysłów.
Uczenia się we współpracy - kształtowana jest u uczniów umiejętność współpracy, a także zdolność do akceptacji różnic pomiędzy ludźmi. Znane metody stosowane w tym przypadku to:
- Zabawa na hasło, - Układanka.
Diagnostyczne Do technik używanych w zakresie tej dziedziny zaliczamy: - Metaplan, - Procedura "U",
(…)
… i zachęcają do marzeń. Metody stosowane w tym celu to: - Gwiazda pytań, - Planowanie przyszłości.
Gry dydaktyczne - podczas nich możemy nauczyć przestrzegania pewnych reguł i zasad. Są także sposobem na okazanie jak należy radzić sobie z p przegraną, oraz jak umieć wygrywać. Proponowane metody to:
- Magiczny kalkulator, - Dziwne powiedzonka.
Przyspieszonego uczenia Wykorzystywane są tu techniki szybkiego czytania, haki pamięciowe, łańcuchowa metoda skojarzeń.
Ewaluacyjne - pozwalają one na ocenę swojej pracy a także na przyjęcie krytyki. Stosuje się tu takie metody jak: - Termometr uczuć, - Kosz i walizeczka, - Tarcza strzelecka.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)