Psychologia twórczości - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 364
Wyświetleń: 2513
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia twórczości - wykład - strona 1

Fragment notatki:



Wykład obejmuje: sytuacje myślenia innowacyjnego, techniki twórczego rozwiązywania problemu, charakterystyka dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym, symptomy zdolności dzieci w wieku szkolnym, metody pracy z dzieckiem zdolnym.

Psychologia twórczości
Wykład 11.01.08
Sytuacje myślenia innowacyjnego:
podważanie- prawa zasady, które są podważane celowymi argumentami negowanie- każdy argument jest przeciwstawiany
zniekształcenie- celowo karytagularnie celowo ją zniekształcamy aby dochodzić do nowych rozwiązań
niekompetencja
asocjacje- swobodne skojarzenia związane z tematem problemu, które mogą przynieść rozwiązanie problemu
Techniki twórczego rozwiązywania problemu:
burza mózgów: faza światła zielonego (modelator udziela głosu, pilnuje by nie odzywał się); światła czerwonego- dokonuje selekcji pomysłów- sito ideologiczne związane z przyjętym systemem wartości, sito pragmatyczne oceniające praktycznego wykonalność pomysłu
skojarzenia- gwiazda, łańcuch, super pozycje
Style myślenia twórczego Edward de Bono/ lateralne myślenie oboczne- atakowanie nie w Prost/ tzw „kapelusze”
-obiektywny- biały kolor- człowiek koncentruje się na liczbach, faktach
-krytyczny-czarny- na poszukiwanie wad i słabości istniejących rozwiązań
-emocjonalny-czerwony- kierowanie się w myśleniu i decyzjach uczuciami
-konstruktywny-żółty- myślenie pozytywne, poszukiwanie dobrych stron i propozycji
-produktywny-zielony- nieustanny nowy pomysł bez zastanowienia się nad ich jakością
-kontrolujący-niebieski- sprawdzają, analizują. Odpowiedzialny za kontrolę w procesie myślenia (planowanie, strategię, następstwo faz)
Zdolne dziecko:
1.ujmowana-synonim sprawności, biegłości, szybkości większej pojemności pamięci
2.możliwość wykonywania czegoś w sposób przewyższający możliwości przeciętnego dziecka
3.względnie trwała cecha procesów poznawczych determinująca wysoki poziom osiągnięcia dziecka
4.zdolności jako indywidualne właściwości dziecka:
Zdolności ogólne: inteligencja; kierunkowe( specjalne);twórcze jako umiejętności znajdowania różnych rozwiązań zadań
Diagnoza: sfera zdolna- ogólnych i specjalnych; sfera motywacyjna( zainteresowania); sfera twórczości (co dziecko tworzy); sfera kontaktów społecznych ( najwcześniej- zdolności matematyczne, artystyczne, motoryczne, literackie)
Charakterystyka dzieci zdolnych w wieku przedszkolnym:
-łatwość zapamiętywania i uczenia się nowych rzeczy
-zadawanie dużej ilości pytań
-wykonywanie zadań z przyjemnością
-wymyślanie zadań, opowiadań, zadań realnych i abstrakcyjnych
-oryginalne pomysły i bogata wyobraźnia
-wyrażanie myśli i emocji w różnych formach
Symptomy zdolności dzieci w wieku szkolnym:
-wysoka sprawność językowa
-umiejętności wnioskowania -szybkie tempo procesu myślenia
-dobra pamięć


(…)

… powinno spełniać dzieło twórcze
Kryteria ukryte i emocjonalne
Co to jest inteligencja emocjonalna?
Kryteria twórczości Edwarda Nęcka
Co to jest technika oceny konsensualnej
Jak rozumiał inteligencję David Weksler
Rodzaje aktywności twórczej
Cechy myślenia twórczego
Cechy postawy twórczej
Techniki twórczego rozwiązywania problemów
Strategie myślenia innowacyjnego
Style wg Edwarda de Bono „kapelusze”
symptomy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz