Wykład (4)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1372
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład (4) - strona 1 Wykład (4) - strona 2 Wykład (4) - strona 3

Fragment notatki:

Aktory
Silniki Krokowe
Silniki Krokowe - definicja
Silniki krokowe, zwane też skokowymi,
przekształcają impulsy elektryczne w ruchy
mechaniczne. Każdy impuls podany na
uzwojenia silnika powoduje obrót wirnika o
niewielki kąt. Czym większa częstotliwość
impulsów sterujących, tym szybciej obraca
się wirnik.
Zalety i wady silników krokowych
Zalety:

Kąt obrotu silnika jest proporcjonalny do ilości impulsów wejściowych.

Silnik pracuje z pełnym momentem w stanie spoczynku (o ile uzwojenia
są zasilane)

Precyzyjne pozycjonowanie i powtarzalność ruchu - dobre silniki krokowe
mają dokładność ok. 3 - 5% kroku i błąd ten nie kumuluje się z kroku na
krok.

Możliwość bardzo szybkiego rozbiegu, hamowania i zmiany kierunku.

Niezawodne - ze względu na brak szczotek. żywotność silnika zależy
zatem tylko od żywotności łożysk.

Szeroki zakres prędkości obrotowych uzyskiwany dzięki temu, że
prędkość jest proporcjonalna do częstotliwości impulsów wejściowych.

Zależność obrotów silnika od dyskretnych impulsów umożliwia
sterowanie w pętli otwartej, przez co silnik krokowy jest łatwiejszy i
tańszy w sterowaniu.
Praca w pętli otwartej oznacza, że nie potrzeba sprzężenia zwrotnego
- informacji o położeniu. Takie sterowanie eliminuje potrzebę stosowania
kosztownych urządzeń sprzężenia zwrotnego, takich jak enkodery
optoelektroniczne. Pozycje znajduje się zliczając impulsy wejściowe.
Zalety i wady silników krokowych
Wady:




Trudności przy pracy z bardzo dużymi prędkościami
Występuje zjawisko gubienia kroków
Duży pobór prądu
Duża emisja ciepła
Zastosowania silników krokowych
Silniki krokowe są stosowane wszędzie tam, gdzie kluczowe znaczenie
ma możliwość precyzyjnego sterowania ruchem:
• w szeroko rozumianej automatyce – w mechanicznych
urządzeniach regulacyjnych (np. automatycznych zaworach);
• w urządzeniach pomiarowych np. zegarach elektronicznych do
przesuwania wskazówek;
• w robotyce – do sterowania ruchem ramion robotów, kół w
automatycznych wózkach widłowych itp.;
• w drukarkach igłowych i atramentowych oraz ploterach – do
sterowania ruchem głowicy drukującej/igły i przesuwu papieru/folii;
• w napędach CD/DVD – do sterowania ruchem głowicy czytającej
zawierającej laser;
• w samochodach – odpowiada za obroty na biegu jałowym.
Podstawowe rodzaje silników
krokowych:



Silniki o zmiennej reluktancji VR
(Variable Reluktance)
Silniki z magnesem trwałym PM
(Permanent Magnet)
Silniki hybrydowe
Silnik krokowe o zmiennej
reluktancji VR
Silnik taki składa się z rotora o wielu zębach wykonanego z miękkiej
stali i uzwojonego stojana. Kiedy uzwojenia stojana są zasilane
prądem stałym, bieguny namagnesowują się. Ruch pojawia się na
skutek przyciągania zębów rotora przez zasilane bieguny stojana.
Silnik krokowe o zmiennej
reluktancji VR
Silniki krokowe z magnesem
stałym
Silniki krokowe z magnesem
stałym PM
• Wirnik silnika stanowią magnesy trwałe.
• Rotor silnika nie posiada zębów lecz jest
namagnesowany naprzemiennie biegunami N
i S tak, iż

(…)


Aktory elektryczne – silniki elektryczne
Własności typowego silnika elektrycznego:
• praca z dużą prędkością obrotową
• praca z małymi momentami obrotowymi
• brak możliwości sterowania położeniem
• brak możliwości zatrzymywania
Rozwiązanie - mechatronizacja:
Silnik elektryczny
reduktor + enkoder + sterownik
Serwonapęd
Aktory elektryczne
Etapy mechatronizacji silnika elektrycznego
Aktory elektryczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz