To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wygląd zewnętrzny
Atrakcyjność powoduje pojawienie się efektu. Dlatego ludzie są motywowani do dbałości o wygląd
Waga (ludzie otyli są postrzegani jako leniwi i pobłażający sobie (Crandall i biernat 1990)
Opalanie - dzięki opaleniźnie zyskujemy na atrakcyjności (Leary i Jones 1993)
Wygląd otoczenia
Im większe biurko tym wyższa pozycja (Ornstein 1989)
Cena sprzętów ma znaczenie (Bell, Holbrook i Solomon 1991)
Światło rozproszone jest postrzegane jako bardziej przyjazne niż centralne
Sport, jedzenie, zachowania ryzykowne
Modne sporty
Unikanie ćwiczeń w miejscach publicznych (Laery 1992)
Kontakty społeczne
Pławienie się w cudzej chwale (Cialdini)
Usuwanie się z cienia porażki (Snyder)
Polerowanie (Cialdini) badanie Rasputin
Retuszowanie
Pomaganie innym
Satow 1975 - gdy inni mają się dowiedzieć o tym ile daliśmy dajemy krotnie więcej
Pomagamy by zatrzeć negatywne wrażenie, jakie przed chwilą wywarliśmy (Tedeschi i Riordan 1981)
Cele autoprezentacji 1
Oddziaływania interpersonalne
Ludzie sądzą, że w ten sposób będzie im łatwiej żyć albo otrzymają więcej bonusów (Schlenker 1980)
Osoby sprawiające dobre wrażenie mają większą sieć wsparcia społecznego
W sytuacji szukania pracy ludzie najczęściej stosują autopromocję lub ingracjację (Stevens i Kristof 1995)
Osoby stosujące techniki wywierania wrażenia łatwiej znajdują pracę. Porównując ingracjację (zgadzanie się z opiniami rekrutującego) i autopromocję okazuje się, że lepiej wykorzystywać ingracjącję (Higgins i Judge 2004)
Byrne (1969)pokazał, że lubimy tych, którzy są do nas podobni - ingracjacja wydaje się oddziaływać właśnie w ten sposób, że zwiększa poziom dopasowania.
Ma znaczenie też fakt, że ingracjacja pokazuje nas jako miłych a autopromocja jako komptentnych
Cele autoprezentacji 2
Budowa i podtrzymanie własnej wartości
Ludzie są tacy jakimi chcą się przedstawić (funkcja budowania własnej tożsamości- Baumaister 1982, Golwitzer 1986)
Cele autoprezentacji 3
Regulowanie emocji
Pennebaker 1990 - przedstawianie pozytywnego wizerunku poprawia nastrój i dobrostan psychiczny
(Strack, Martin Stepper 1988) badanie „ołówek”
Także badania Erbera nad negatywnym nastrojem - social constraints model of mood regulation
Autoprezentacja
Nieświadoma
Świadoma
Obserwacyjna samokontrola zachowania (self-monitoring) (Snyder 1974) - definiuje tendencję osoby do kontrolowania wywieranego przez nią wrażenia.
(…)
… odczytują emocje z mimiki (Geizer, Rarick i Soldow 1977)
Lepiej wychwytują próby manipulacji (Jones i Baumeister 1976)
Mają bardziej zróżnicowane zestawy ubrań (ale tylko faceci - Zaidman i Snyder 1983)
Osoby o wysokiej samokontroli
Mają raczej przyjaciół wyspecjalizowanych (tylko do jakiejś aktywności)
Są bardziej zainteresowani przypadkowym seksem
Oceniają potencjalnych partnerów na randkę posługując…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)