To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
KONCEPCJA PEDAGOGICZNA JANUSZA KORCZAKA (1878 - 1942):
Konieczność przestrzegania niezbywalnych praw dziecka:
prawo do szacunku
prawo do tego, aby było tym, kim jest
prawo do radosnego dzieciństwa
prawo do współdecydowania o własnym losie
prawo do niepowodzeń i łez
prawo do posiadania rzeczy i tajemnic
troska o rozwój samorządności dzieci i młodzieży
Najważniejsze organy samorządu zakładowego, szkolnego:
sąd koleżeński : w skład wchodzi 5 wychowanków, tworząc zespół sędziowski i wychowawca pełniący rolę sekretarza; zespół sędziowski opierał się na specjalnym kodeksie opracowanym przez Korczaka, który składał się ze 100 paragrafów, z których większość stanowiły paragrafy uniewinniające i przebaczające; podczas jednego posiedzenia sędziowie rozpatrywali kilkanaście spraw zapisanych uprzednio na tablicy; skargi można było wnosić również na siebie samego i dorosłych
rada samorządowa: organ ustawodawczy, a później głównie wykonawczy; zadaniem było inicjowanie i powoływanie ,,komisji problemowych''(komisja sprawdzania czystości, komisja zeszytów, komisja podręczników); obradowała raz w tygodniu i była organem wybieralnym, złożonym z 10 wychowanków i wychowawcy, który był jej przewodniczącym i sekretarzem
sejm dziecięcy: najwyższa instancja samorządowa w koncepcji pedagogicznej Korczaka; organ ustawodawczy; do jego zadań należało zatwierdzanie lub uchylanie niektórych decyzji rady samorządowej, podjęcie uchwał w sprawie ważniejszych świąt i wydarzeń w życiu wychowanków, niekiedy nawet wydalenie z zakładu; składał się z 20 posłów i obradował raz w roku pod przewodnictwem Korczaka
Plebiscyt życzliwości i niechęci : polegał na wzajemnym ocenianiu się wychowanków za pomocą jednej z trzech kartek oznaczonych plusem, minusem lub zerem miał pomóc dzieciom w nabyciu umiejętności oceniania swych kolegów; pełnił również funkcję diagnostyczną i wychowawczą
plebiscytowi poddawano co roku wszystkie dzieci (a po raz pierwszy - po miesiącu od przyjścia do zakładu)
wyniki plebiscytu były podstawą do nadawania wychowankom ,,mian'' (miana dodatnie ,,towarzysz'', neutrale ,,mieszkaniec'' i ujemne ,,uciążliwy przybysz'')
plebiscyt stosowano również wobec wychowawców - jeśli wychowawca uzyskał bardzo niskie oceny był zmuszony do rezygnacji z pracy w zakładzie
Redagowanie gazetek : widział celowość jej wydawania zarówno w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, jak i szkołach
gazetkę przygotowywał kilkunastoosobowy komitet redakcyjny
Zawierane zakłady : stanowiły one rodzaj umowy zawieranej przez wychowanka niejako z samym sobą w obecności wychowawcy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)